Екзистенція Світла icon

Екзистенція Світла




Скачати 45.02 Kb.
НазваЕкзистенція Світла
Дата04.08.2012
Розмір45.02 Kb.
ТипДокументи

Екзистенція Світла


Сергій Савченко, безсумнівно, є одним з найяскравіших сучасних мистців українського нефігуративізму. Українського – не тільки в значенні географічної чи національної належності, і навіть не тільки з точки зору можливості загальнонаціонального масштабу визначення доробку цього талановитого майстра. А ще й в сенсі чітко проявленої етнічної характерності, що розкривається і у знаково-пізнаваній кольоровій гаммі, яку метафорично порівнюють із палахкотінням стрічок у вінках українських дівчат (І.Божко), і у свідомому авторському зверненні до культурних витоків власного народу та підсвідомому підкоренню їхній дії у творчому процесі, нарешті, у специфічному виявленні українського необароко – із його драматизмом, контрастністю, динамізмом, почуттєвою надмірністю і водночас потужним зв’язком з сакральним світом.

З іншого боку, на окрему розмову заслуговує постать і місце С.Савченка в контексті абстракціонізму, зокрема вітчизняного. Сьогодні майстра справедливо вважають одним з найвідоміших і оригінальних мистців нефігуративної творчості не тільки в Одесі і в нашій країні. Ближньо- і дальньозарубіжні виставки (персональні і групові), фестивалі, конкурси, у яких автор брав участь, де був відзначений преміями і лауреатством, свідчать про гідне визнання його художньої індивідуальності у вельми широкому діапазоні і на вищому професійному рівні. Проте яким складним був шлях до цієї поваги і шанування... Треба було йти, не відступаючись ані на крок, власним шляхом, відстоюючи право на свою мистецьку правду всупереч майже постійним офіційним перепонам, що більш-менш мали місце впродовж усіх цих багатьох років. В період навчання в училищі ім.Грекова саме за це, за бажання не підкорятися загальним правилам, які були затверджені на той час у викладанні, за прагнення експериментувати та шукати нові форми образотворчості, юнака двічі виганяли із стін alma mater. В той час, продираючись самотужки через бар’єри залізної завіси, купляючи книжки з західноєвропейського мистецтва, особливо ХХ століття, розпочинаючи творче спілкування з поодинокими однодумцями ( з самого початку, наприклад, зі старшими товаришами В.Стрельніковим, В.Маринюком, В.Цюпком) і на початку 80-х років органічно приєднується до гурту нонконформістів, стійко та внутрішньо переконано торуючи дорогу для незвичного і тоді мало кому прийнятного абстракціонізму. Вірність обраному напряму і концентрування уваги саме на нефігуративному мистецтві продовжується вже понад три десятки років, і це, звісно, обумовлює рівень, фахові якості образотворчості майстра і його вплив на розвиток тенденцій абстрактного експресіонізму.

Взагалі, колір, лінія, світло, пропорції, ритм – колізії цих складових живопису визначають кожний твір, гідний на назву “малярський”. Але, як відомо, художник-абстракціоніст робить “ставку” тільки на ці чинники, зрікаючись від домінанти предметного зображення і його асоціативної супроводі будь-якими вимірами соціальних чи літературних конотацій.

Як саме визначається мистецтво нефігуративістом Сергієм Савченко, чим воно виявляється для нього в творчому акті? Це певний засіб виходу в позабуденний стан існування людини, своєрідна можливість причетності до переживання містичного досвіду. В певному сенсі художник виступає як жрець, посередник між цим повсякденним фізичним світом і вищим, духовним. Особлива оформленість мистецького твору дозволяє здійснити вихід до Світла, тобто дає шанс індивідуального переживання Божественного саме завдяки силі естетичного впливу. Думаю, що таке розуміння художньої творчості є адекватним до власної концепції С.Савченка і, головне, воно відповідає художньому досвіду мистця та рецепції його робіт.

Серед підвалин, що спрямували самобутній творчий шлях, майстер виокремлює глибоке, уважне знайомство з іконописом і давньоруським храмовим зодчеством ХІІ-ХІV століть, з іншого боку, з досвідом кубізму. Конструктивна і естетична довершеність об’ємно-просторових архітектурних рішень та розписів у церковних будівлях домонгольської доби, ікона з її мажорністю, кольоровою насиченістю барв як специфічний площинний “знак” чи символ, що вводив в інший вимір буття, та сучасний кубізм з його кардинальними ідеями структурування простору зійшлися і замкнулися у єдине ціле нового творчого синтезу С.Савченка.

Його живопис, графіка, скульптура, монументальне мистецтво виокремлюються піднесеністю свята, вони завжди охоплені аурою яскравої потужної емоційності. Надзвичайно різноманітні за конфігураціями і кольорами, формотворчі елементи (овали, риски, плями, хрести або риба, птах, хвиля, зірка) у його роботах начебто вирують у бурхливих потоках життя, складаються у невимушені візерунки або підхоплюються динамічним ритмом танку (“Версії білого”, “Синій простір”, “Блакитна хвиля”, “Весняний мотив”, “Композиції”). Знайдені і обрані художником структури, будь то у малярських композиціях, чи то у поліхромній дерев’яній скульптурі або в улюблених ним таракуцах, є органічно живими і вільними, що дуже характерно для авторської ходи майстра. Їм притаманна відокремленість і ясність “знаку” чи “образної формули”, але в той же час – творчо-художня спонтанність, непередбаченість, рухливість і динамічна незавершеність. Це по суті мистецтво “потоку”, руху, становлення і процесійності. Воно може виступати переконливим візуально-образним втіленням відомого ствердження: “Рух – це все, зупинка – смерть”.

Багато в чому образотворчість С.Савченка бере наснаги від народного мистецтва, плекається мальовничим розмаїттям рідної природи, що для нього сповнені нашаруваннями і переживаннями багатотисячолітньої культури. Звідси, зокрема, мабуть, оці сміливо-яскраві контрасти барв, що дивують колористичною надзвичайністю і поважно-ретельною опрацьованістю матеріалу, проте, що не заважає авторові проявляти чарівну легкість та маестрію вільного мазка.

Будь-які його роботи живляться духом життя, його безперервною зміною і водночас є сповненими просвітленого піднесення, так би мовити, святково-сакрального перетворення звичайного в надбуденне і вічне. Замінюючи слова – “поезія” на “живопис” – своє відчуття від творів митця можна афористично висловити за допомогою рядків Ліни Костенко:


Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі.


У невичерпному розмаїтті фігуративних контраформ і кольорових вибухів він щоразу дивовижно новий. “А як, – запитує він, – можна повторити експресіоністичний твір?” І новизна в нього є завжди, якщо скористатися формулюванням Юрія Єгорова, змістовно і емоційно сплаченою; це надає роботам особливої ваги і значущості. Інакше кажучи, зовнішня природність і ніби довільність виконання (немов фарби та рухи підкорюються не волі автора, а законам свого власного, автономного перебування у просторі) пов’язується в нерозривний вузол з глибинним виміром його абстракцій – визначеністю граничною напругою екзистенційного досвіду автора. Ймовірно, тому, знаходячись серед творів Сергія Савченка, можна іноді відчути себе наче у перехресті променів Світла, що, як сяйво кольорових вітражів у храмі, просякає і підносить тебе до безмежної радості та гармонії.


Ніка Кіпіані

Схожі:

Екзистенція Світла iconЕкзистенція Світла
move to 1064-20599
Екзистенція Світла iconЛ. Д. Гуракова
Теплові джерела світла: Конспект лекцій з курсу “Джерела світла” / для студентів 4 курсу денної І заочної форм навчання спеціальності...
Екзистенція Світла iconРайонний методичний кабінет
Мета уроку: навчальна навчити характеризувати кольорову гаму світла, утворення білого світла
Екзистенція Світла iconПитання для підготовки до модульного контролю з фізики
Когерентність І монохроматичність світлових хвиль. Інтерференція світла. Умови посилення й ослаблення світла
Екзистенція Світла iconФормат опису модуля
Моделі кольору та використання кольору. Властивості світла, моделі світла, стандартні основні кольори та діаграми світла. Включення...
Екзистенція Світла iconФізичні основи джерел світла
Методичні вказівки до самостійного вивчення курсу І завдання для контрольних робіт «Фізичні основи джерел світла» (для студентів...
Екзистенція Світла iconЛабораторна робота №35 Вивчення обертання площини поляризації світла І визначення концентрації цукру в розчині
Ознайомитись з явищами обертання площини поляризації світла оптично активними речовинами І штучного обертання площини поляризації...
Екзистенція Світла iconМіністерство освіти І науки україни харківська національна академія міського господарства л. Д. Гуракова програма та робоча програма навчальної дисципліни джерела світла
«Джерела світла» (для студентів 3,4 курсів денної І заочної форм навчання освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр за напрямом підготовки...
Екзистенція Світла iconЛабораторна робота 61 біпризма френеля 61 Мета роботи
Вивчити інтерференцію світла, що виникає при використанні біпризми Френеля, визначити довжину світлової хвилі І показника заломлення...
Екзистенція Світла iconЛабораторна робота №3 Вивчення явища поляризації світла
Ознайомитись з явищем поляризації світла, експериментально перевірити закон Малюса І закон Брюстера
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи