Високий друк Альбіни Ялози icon

Високий друк Альбіни Ялози




Скачати 61.19 Kb.
НазваВисокий друк Альбіни Ялози
Дата04.08.2012
Розмір61.19 Kb.
ТипКнига

Савченко В. Високий друк Альбіни Ялози // Артанія: Мистецтво. Культурологія. Націологія. Історія. Критика. Публіцистика. – 2010. – № 2.– Книга 19.– С.52 –56.

Високий друк Альбіни Ялози


Великий Мікеланджело стверджував, що головний принцип створення скульптури – це визволення образу з оболонки мармуру. Тобто мистецтво в такому разі виникає не внаслідок додавання чи складання компонентів, а в процесі відкидання зайвого. Ще до початку опрацювання матеріалу образ вже живе в ньому, він ще є схований багатьма нашаруваннями, але він існує і чекає на свого Майстра, який звільнить його від випадковості та неясності. Така спрямованість творчого руху ще більш властивою є для митців дерев’яної скульптури, тобто там, де матеріал максимально оголює свою живу власну характерність. І закономірним в історії образотворчості є те, що в такому автономному виді творчості, як друкована графіка, естафету «мистецтва відкидання зайвого» було не забуто і підхоплено у ксилографії, гравюрі на дереві, далі ця техніка розповсюдилася на лінорит та пластик. Але сутність цього незвичайного та самобутнього способу відчувати і втілювати образ залишається, набуваючи оригінального розвитку в мистецтві естампу.

Естамп є точкою зустрічі рукотворного і машинного, знаком поєднання традиційних підходів образотворчості і технічного устрою – друкарського станку. Ця художня форма має досить великий досвід становлення в різних хронологічних рамках (від доби Відродження до наших днів) і географічних ареалах (від Далекого Сходу до Західної Європи, і зокрема, Прибалтики, Росії, України). На жаль, сьогодні естамп є дуже рідким явищем в художньому просторі, принаймні в нашій країні і одеському регіоні. З одного боку його витискують новітні форми, пов’язані з останніми інноваціями кібернетики та медіа-засобів, з іншого – домінують більш відомі, улюблені або прийнятні твори класичних у своїй основі малярства, станкової графіки, скульптури тощо. Звичайно, що у доробку багатьох сучасних мистців іноді можна побачити поодинокі естампні роботи, але це з галузі особистих творчих пошуків, експериментів. Проте як самостійний мистецький спосіб, що має власні особливості і неповторну специфіку, прямує своїм шляхом і розвиває унікальні традиції, в Одесі сьогодні він ще не існує. Але для його виникнення в нашому місті з’явилася вагома передумова або навіть позначився початок. Яскравий талант мисткині Альбіни Ялози, її зосередженість саме на цьому різновиді художньої формотворчості можуть бути запорукою започаткування в Одесі традицій сучасного естампу.

А. Ялоза отримала серйозну фахову освіту у Харкові, навчаючись на живописному відділенні в художньому училищі, далі в державній академії дизайну і мистецтв (за спеціальністю «графіка»). З 2003 року брала участь у багатьох мистецьких заходах, у Харкові, Києві, Енергодарі, Одесі (в тому разі влаштовуючи експозиції власних творів у галереях (Харків, Одеса – 2007) і Харківському державному художньому музеї – 2009). Чимало подорожувала по країнах Західної Європи, в тому разі отримуючи запрошення на виставки естампістів (персональна експозиція в Алсті (2005), групова у Нюрберзі (2009)). Все це не могло не позначитися на власному «погляді» художниці, на її манері. Отже, як і в техніці, що вона репрезентує, в її світогляді і творчості гостро відчувається точка сходу багатьох культурних та мистецьких традицій, зіткнення старого і найновітнішого, такого, що тільки з’являється і народжується. Тут можна побачити вражаючу професійну ерудицію, органічний зв'язок з народним мистецтвом і модерним, відчути дихання сьогодення. І все це поєднується власною індивідуальністю, у якій фахова майстерність сполучається із художницькою чутливістю та великою працездатністю.

В доробку ще досить молодої за віком мисткині багато тем і напрямів, які, в свою чергу, виблискують розмаїттям жанрів та стилістичних варіацій. Тут вже, з усією відповідальністю і серйозністю, можна говорити про серії і навіть творчі періоди художника.

Альбіна Ялоза демонструє велику кількість натюрмортів, до речі, виконаних як у різний спосіб, так і в єдиній манері, що формує цілісність і спадкоємність у розгортанні обраної теми. Її композиції є характерно конструктивними, ясними і прозорими, що свідчить про неабиякі здібності і рівень художника. Природні нахили дозволили Альбіні працювати в техніці естампу, і далі, так би мовити, власне техніка вдосконалює її майстерність. Бо процес виконання високого друку потребує вміння бачити форму, образ у площині аркуша у її ґрунтовних структурних визначеннях. Майстер має передбачати результат, бо невірні рухи чи дії стають невиправними. Праця над ліноритом вимагає розвиненої аналітичності мислення, бо те, що можна з часом домалювати чи дофарбувати у суто рукотворних техніках, у будь-якому різновиді естампу має з’явитися в творчому процесі один раз і бути максимально точним.

Те, як А.Ялоза знаходить ритми ліній і штрихів, як відбувається гра кольорових і світлотних плям, як починає звучати фактура матеріалу та образу, дивує і захоплює. Вона може обмежити себе аскетикою біло-чорного зображення, тонко відчуваючи гармонії між гнучкими конфігураціями масивів дерев і подовженими візерунками філігранних гілок («Зима»). Часто-густо мисткиня створює підкреслено лаконичні образи, що, завдяки виразності небагатьох ліній, оригінально і переконливо знайденому кольоровому рішенню отримують художню завершеність навіть на тлі кількох елементів («Весна»). Добрий емоційний відгук викликають її ніби зовсім прості, але сповнені щирості і внутрішньої чистоти образи дітей та янголів («Пісня», «З Різдвом», «Гра», «Хранитель»). Чутливі психологічні спостереження делікатно і водночас зрозуміло передаються у фігурних композиціях, де художнє рішення поєднує умовну стриманість та небагатослівність з живою плоттю складних міжлюдських стосунків (серія «Дівчата», диптих «Або…Або…»).

Кожний жанр, кожна серія, з якими працює А. Ялоза заслуговують на увагу і глядацький інтерес, бо роботи відзначені не тільки високоякісною професійністю, а й свіжістю і самобутністю бачення художниці. Традиційні сюжети вона омиває живою водою нестандартних мистецьких рішень, вільно спираючись в цьому на багатовіковий творчий досвід людства. Уявляється, що, передусім, особливо близькими її внутрішньому голосу є декоративність та вишуканість модерну, кутаста узагальненість форм кубістів, яскрава соковитість народного мистецтва. При цьому вона в жодній роботі не стилізує ані рис, ані окремих елементів, притаманних попереднім напрямам, течіям чи то авторам. Згадка про них виникає лише як легкий натяк, «шарм» нового художнього витвору, включаючись органічною складовою у власні натюрморти і пейзажі мисткині.

Якщо ж звернутися до більш інноваційних проектів Альбіни Ялози, то їхня надзвичайність і самобутність виявляється ще очевиднішою. Серії «Світло», «Екологія», «Чайний дім», «Музика», «Алкоголь» розкриваються з погляду сучасної молодої людини, яка вирує у сферах технізованого буття, глобальних уніфікацій та екологічних криз. Це світ майже необмежених, принаймні значно розширених, кордонів, відкритості до культурного досвіду «свого» та «чужого». І водночас це світ проблем співіснування людини з Природою, перебування в одноманітному середовищі, спрощеному до жалюгідної якості знецінених «китайських» товарів.

Проте цікавим виявляється інше. Справжній художник завжди, в усі часи виокремлювався своєрідністю і гостротою бачення – тим, що на противагу звичним поглядам і відношенням, міг неординарно помітити і відчути те, повз чого мільйони разів проходили інші. Нібито банальна істина, але як вона вражає, коли її насправді реалізовано.

Подивимося на серію «Екологія», де мисткиня з віртуозністю, на кшталт Жана Мішеля Жара, який створював «звукові колажі», розгортає естетичну гру зі звичайнісінькими, найбуденнішими і найпрозаїчнішими предметами середовища – єдиноразовими стаканчиками. Що ми звичайно в них бачимо? Якусь покидь цивілізації, що забруднює і засмічує наше довкілля. Мисткиня здатна побачити в них живий виразний образ. Ані чуточки не заграваючи із цими нікчемними (бо ними вже скористалися!) предметами, авторка ніби повертає їм власну гідність. Гідність речі, яка є потрібною людині, яка вигадана нею і послуговує їй, сумлінно виконуючи свої функції.

З цих предметів Альбіна Ялоза створює високоестетичні художні композиції, акцентуючи їхні ритми у світло-тіньових переходах, іноді вишукано додаючи стримане нюансування кольором. Її увага до пластики зім’ятого, погордливо кинутого іншими стаканчика вражає оригінальністю і глибиною погляду. Це, так би мовити, естетично-виразна реанімація знехтуваних речей, що в метаморфозах, у які їх занурює художник, розкривають і справжню красу, і непростий зміст. Гострі зловісні кути та вигини народжують хворобливо-примхливі виблиски ліній, що виникають з темряви як висвітлені рампою злами скарлюченого тіла танцівниці в балеті-пантомімі. А іноді «піраміда» із складених один в один новеньких стаканчиків, що впала на стіл, може набувати рис гігантського, але дуже примітивного організму. Вібрування і рухи, що ми бачимо, як внутрішні імпульси цієї живої-неживої істоти, часом можуть нагадати величезного хробака, що безкінечно і без зупинок споживає їжу, фізіологічно переробляє її і водночас знову автоматично розпочинає свій цикл. А може це образ сучасного споживацького суспільства, що удосконалюється технічно, але спрощується у власне людському вимірі, не маючи ані часу, ані бажання замислитись над собою, своїм способом буття, своїми вчинками та їхніми наслідками? Отаке нестандартне розуміння екологічної теми…

На мій погляд, професійне і технічне поняття «високий друк», який представляє творчість Альбіни Ялози, можна використовувати і в розширеному оціночному сенсі, тобто позначаючи таким чином рівень та якість художніх здобутків цієї яскраво обдарованої мисткині.


Віра Савченко,

мистецтвознавець, кандидат філософських наук

Схожі:

Високий друк Альбіни Ялози iconВисокий друк Альбіни Ялози
move to 1064-20605
Високий друк Альбіни Ялози iconМетодичні вказівки
Підп до друку Формат 6084 1/16 Папір офісний. Друк на ризографі Умовн друк арк. 1,0 Тираж 50 прим
Високий друк Альбіни Ялози iconТираж 100 прим
Відповідальний за випуск проф. М. С. Золотов Підписано до друку 08. 04. 2004. Формат 60х84 1/16 Друк на ризографі Папір офісний Ум...
Високий друк Альбіни Ялози iconТираж 100 прим
Відповідальний за випуск проф. М. С. Золотов Підписано до друку. 01. 2005. Формат 60х84 1/16 Друк на ризографі Папір офісний Ум друк...
Високий друк Альбіни Ялози iconЕнергетичні установки Загальний курс
Підп до друку 05. 06. 07 Формат 60 Х 84 1/16. Папір офісний Друк на ризографі. Умовн друк арк. 16,9 Обл вид арк. 17,4
Високий друк Альбіни Ялози iconМонографії: Вчені філософського факультету видали одну монографію загальним обсягом 18,8 друк арк. Бібліографічний опис Обсяг, друк арк. Альчук М
Вчені філософського факультету видали одну монографію загальним обсягом 18,8 друк арк
Високий друк Альбіни Ялози iconІнформація за 2009 рік про друк статей в журналах «Післядипломна освіта в Україні»
move to 1812-11339
Високий друк Альбіни Ялози iconПочесне звання “Народний артист України”
За значний особистий внесок у розвиток національної музичної культури, високий професіоналізм присвоєно
Високий друк Альбіни Ялози iconО. С. Телетов // Зб тез доповідей Третьої міжнародної науково-практичної конференції «Маркетинг інновацій І інновації в маркетингу». 29. 10 10. 2010. Суми : Папірус. 2010. С. 204-206 (0,13 друк арк.)
Тєлєтов О. С. Проблеми інноваційного розвитку в сучасному світі / О. С. Телетов // Зб тез доповідей Третьої міжнародної науково-практичної...
Високий друк Альбіни Ялози iconМедичний вісник
Підписано до друку 28. 04. 2006. Формат 60х84/16. Папір офсетний Гарнітура Times New Roman. Друк офсетний
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи