Експресія кольору у просторі icon

Експресія кольору у просторі




НазваЕкспресія кольору у просторі
Дата04.08.2012
Розмір61.8 Kb.
ТипДокументи

Савченко В.В. Експресія кольору у просторі // Артанія: Мистецтво. Культурологія. Націологія. Історія. Критика. Публіцистика. – 2009. – № 3. – С.70 –75.

Експресія кольору у просторі


Про Сергія Савченка можна без зайвого перебільшення говорити як про одного з найяскравіших, так би мовити, мистецьких дослідників і винахідників кольору. Складне і водночас дивовижно гармонійне кольорове бачення майстра становить підґрунтя його відомих малярських та графічних абстракцій. Але іншою і надзвичайно самобутньою стороною таланту митця є пластичне відчуття кольору, особлива чутливість до схоплення його різноманітних просторово-об’ємних перебувань. Виключно оригінальної художньої завершеності воно набуло в авторській поліхромній скульптурі та розписах природних форм – таракуц (висушених гарбузів певного сорту).

До того, що колір має не тільки якості відношення до хроматичної гами, ступені освітлення і насиченості, а й не такі очевидні і звичні ознаки ваги і об’єму, розвиненим “шостим почуттям” приходять не тільки художники і дизайнери. Про це добре знають і науковці: існує чимало психологічних і психофізіологічних досліджень, які переконують в тому, що пластичні ознаки кольору – це не примха і не вигадка таємничої мистецької душі, а експериментально доведений факт. Тобто сьогодні ми знаємо певні закони сприйняття кольору, між іншим і принципи кореляції кольору і конфігуративної форми, як площинної, так і просторової. Наприклад, що існують відповідності між червоною барвою та квадратом і кубом, між синьою та колом і сферою, між жовтою та трикутником і пірамідою тощо. Але всі ці встановлені, і з наукового боку обґрунтовані, дані, так само, як і усвідомлення властивостей кольорового кола, виступають лише професійною абеткою, засвоєння якої є необхідною передумовою, доброю школою до власне творчості. Тому що, не зважаючи на вагомість цих законів, загадка, яка завжди ініціює мистецький пошук, все одно залишається нерозв’язаною. Як безпосередньо, тут і зараз, з хаосу, що містить у собі все в синкретичній нероздільності, виявити гармонії форм, мас, об’ємів, колориту, які не існували до тебе?! Сергій Савченко належить до тих небагатьох обранців, яким дано хист втілювати такі замисли, відкривати нові обрії кольорового сприйняття і таким чином розширювати горизонти нашого світобачення.

Великий доробок поліхромної пластики, який репрезентує майстер, є результатом досить тривалого творчого шляху, особистісних поневірянь та знаходжень – шляху, що сьогодні можна розглядати як певну, достатньо послідовну еволюцію, кожний з етапів якої позначений особливими мистецькими завданнями та їхніми оригінальними рішеннями.

С.Савченко є добре знаною постаттю і в українському артпросторі, і за його межами. Так сталося, ймовірно, тому, що це не тільки талановитий мистець, але й людина, яка обдарована ясними й чіткими думками, виразним словом і здатністю до глибокої філософської рефлексії. Тому надзвичайно цікавим є його погляд на кроки становлення власної творчої еволюції, як добре вино, витримані оцінки і визначення у розумінні зробленого, що за своєю логічною послідовністю та розгорнутою обґрунтованістю мають безумовне право називатися зрілою і сформованою авторською концепцією.

У подальшому я буду спиратися на розмову, що відбулася на початку цього року у творчій робітні відомого майстра, коли у мене, давній шанувальниці його таланту, виникла думка зосередити увагу співбесіди виключно на унікальній поліхромній скульптурі мистця, або, якщо використати його влучне визначення, на багатоманітному втіленні “ідеї експресії кольору у просторі”.

Можна окремо говорити про три ділянки в галузі кольорової пластики С.Савченка: старі дерев’яні речі, яким надано нової естетичної якості, оригінальні дерев’яні “структури” і таракуци.

Розпочалося все саме з художнього переосмислення предметів побуту, чий утилітарний вік в наш час надшвидкісних технологічних змін вже завершився. Митця захопили дерев’яні речі, такі як рубель, качалка, старе весельце для тіста тощо. Втративши у теперішньому повсякденні своє функціональне призначення, вони опинилися занедбаними на горищах та у підвалах.

“Чутливе око художника здатне сприймати простір не тільки видимий, а такий, що переживається, як маючий невичерпне культурне наповнення “.

За своєю вдачею Сергій Савченко є людиною жвавою, допитливою, відкритою світові й щиро зацікавленою його різноманітними проявами. Любов до народної культури дала майстрові глибоке розуміння накопичених нею культурних шарів, що “на жаль, зберігаються сьогодні в дуже простих, часто-густо ледве помітних візуальних формах і знаках “. Все це разом, а з іншого боку, нестримана художня уява підштовхнули Савченка до винаходження нової форми творчости: не створення нового із небуття, а надання речам іншого, нового життя. Ці предмети в задумі і руках митця отримали друге народження – для перебування в естетичному вимірі. Як формулює це майстер, “обережно торкаючись своєю колористичною моделлю цих предметів, ти входиш в дуже хвилюючий емоційний контакт з колосальним простором минулого”.

Вільний від фігуративної конкретики, абстрактний характер розписів цих предметів, перш за все, був спровокований формою самого предмета. Але, як степ буває напоєний ароматами трав, так ці дивні кольорові візерунки увібрали в себе емоційне піднесення автора від занурення у розмаїття смислів, що зберігає у собі людська культура, її обряди і звичаї, релігійний культ та побут, на сам кінець, її артефакти. В них мистець відчуває збережений “живий дотик”, “життя родини”, “життєвий тонус” і “відбиту ауру”.

Паралельним шляхом у становленні доробку кольорової пластики майстра стало звернення до таракуц. Бо їхні живі, досконалі контури і об’єми дивовижно чітко і ясно, за словами майстра, задають тему. Це є ніби-то вказуванням подальшого руху, спрямовуванням його траєкторії. Мистець каже: “Таракуца сама вже є темою, і вона вмикає твою інтуїцію, що веде до ясності, виразності і простоти. Тебе тягне відчуття захованого образу, який ти бажаєш проявити. Береш фарбу, щось додаєш. Тобто займаєшся безпосередньо тим, чим займаються діти, або бажаємо займатись ми, дорослі люди, – відкинути свій досвід і стати абсолютно безпосередніми, відкритими і вільними - так ми можемо досягти чистоти, і просвітлення. І, власне, цим таракуци якоюсь мірою зробили революцію в моїй свідомості. Фактично, подальша праця над кожною з них полягала у відточенні самої мови, вичищенні її образу. Це вже можна назвати режисурою...”

До речі, таракуцами називають висушені гарбузи, які в різних регіонах нашої країни мають різноманітні найменування: таракуци, куртобетки, крутобетки, карахоньки, хорохоньки, хорошки, тарапуньки...Зазвичай їх просто висушували і використовували в господарстві для зберігання насіння, як баклаги, лійки тощо. Савченко працює з грушоподібними формами, і в нього вони перевтілюються у неперевершені мистецькі твори – неповторно індивідуальні і талановито яскраві. В них відчувається і глибинна архетиповість, причетність до містичних вимірів буття та водночас радісна святковість.

Пригадую, як колись, у великій експозиційній залі Одеського художнього музею, побачивши ці чудові зразки співтворчості людини і природи, я не могла не відчути їхні живі рухи і майже голоси – вони складали враження чародійно притягального танку барв.

Таракуци дали поштовх майстрові і для подальшого руху. “…Далі мене потягнуло на інше, захотілося самому створити ту основу, яка б слугувала для моєї потреби переведення кольору в простір. Я прийшов до того, що почав формувати структуру…”. Ідея полягала в тому, щоб самому задати певні регулярні форми, де константність одних якостей дозволила б більш зосереджено сконцентрувати увагу на інших. Так виникли “безкінечні структури” С.Савченка, зроблені з дерева, яскраво і соковито розмальовані і розписані за принципом, що був спочатку підказаний досвідом опрацювання природних витворів.

“Отже, саме форма таракуци і ідея скульптури, побудованої за принципом контрформи, органічно між собою пов’язані. Власне з образом контрформи я працював давно в малярстві, тобто робив це у дев’яностих роках. А раніше звертався до цього у своїх монументальних роботах... Взагалі я люблю контрасти, і в живописі користуюсь кольоровим контрастом, тональним контрастом, контрастом форм, це мій характер – він вимагає такої мови. Очевидно, все це і привело мене до формування в скульптурі такої безкінечної структури. Фактично, вона стала для мене і свого роду формулою живопису.

А відносно контрформ, то я тут нічого не видумав, бо людство віддавна користувалося колом та іншими геометричними формами. Єдине – той зв’язок, у який я їх привів, і знак – то є трошки моє. А скульптура – це цілком моє. Тобто я не збираюся змагатися ні з ким, тим паче претендувати на більшість чи меншість: для мене мистецтво не є рингом. Я придумав цю структуру, яку можна повторювати безкінечно: змінюючи пропорції – вужче, ширше, більш сплюснуті, відносно витягнуті, товстіші, тонші... Маю надію, що до того я прийду і у живописі – до простоти конструкції, бо вона забезпечує ясність”.

На останнє треба зауважити ще на одному моменті, вельми характерному і важливому для скульптури С.Савченка, і взагалі для його творчості. Йдеться про дуже органічну і водночас потужно виявлену національно-етнічну визначеність його робіт, де в дуже виразній, навіть безперечній і безсумнівній, формі відчувається українське начало, козацький дух з його вольністю та розмахом, контрастними переходами від гумору до суму, від мужності до ніжності. Присутність цієї риси у мистця є вкрай цікавою і показовою. Бо тут репрезентація етнічності відбувається не за рахунок будь-яких історичних, етнографічних чи літературних позначень, а виключно завдяки “експресії кольору”. І цей феномен дивує і вражає як проявами індивідуально-авторської оригінальності, так і самобутнім зв’язком із глибинними витоками традицій народного мистецтва.


Віра Савченко,

кандидат філософських наук,

член НСХУ

Схожі:

Експресія кольору у просторі iconЕкспресія кольору у просторі
move to 1064-20597
Експресія кольору у просторі iconЕкспресія кольору у просторі
move to 1064-20607
Експресія кольору у просторі iconЕкспресія кольору у просторі
Виключно оригінальної художньої завершеності воно набуло в авторській поліхромній скульптурі та розписах природних форм – таракуц...
Експресія кольору у просторі iconФормат опису модуля
Моделі кольору та використання кольору. Властивості світла, моделі світла, стандартні основні кольори та діаграми світла. Включення...
Експресія кольору у просторі iconМінченко Д. О., Сенченко Т. Ю., Безродний Б. Г мінченко О. Г
Експресія р-селектину, тканинного фактора та ендотеліну-1 в ендотеліальних клітинах повздовжньої артерії: вплив пропофолу
Експресія кольору у просторі iconМінченко Д. О., Сенченко Т. Ю., Безродний Б. Г мінченко О. Г
Експресія р-селектину, тканинного фактора та ендотеліну-1 в ендотеліальних клітинах повздовжньої артерії: вплив пропофолу
Експресія кольору у просторі iconТуристична дестинація як один з аспектів розвитку особистості дитини в соціокультурному просторі валентина Снігир
Ному просторі є складним І багато аспектним процесом, що обумовлено впливом як об’єктивних так І суб’єктивних чинників. У цьому аспекті...
Експресія кольору у просторі iconР 11. 07. 12 езультат пошуку
Психосемантика кольору та стратегіїї творчості. О.: Пнц апн україни, 2005 с
Експресія кольору у просторі iconРозділ І. Теоретична Механіка
Момент сили. Теорія пар сил. Момент пари сил. Система сил, що довільно розташовані в просторі. Основна лема. Зведення системи сил...
Експресія кольору у просторі iconV міжнародна науково-практична конференція «особистість в духовно-моральному просторі сучасного світу» інформаційний лист шановні колеги!
Міжнародна науково-практична конференція «особистість в духовно-моральному просторі сучасного світу»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи