І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві icon

І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві




Скачати 42.06 Kb.
НазваІ.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві
Дата04.08.2012
Розмір42.06 Kb.
ТипДокументи

Філософія / Філософія культури


О.В.Наконечна

Одеський Національний університет ім. І.І.Мечникова

Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві


Майже єдиним методом, яким послуговується на сьогодні театрознавство для здійснення аналітичної функції, є описовий, але, як зазначає Н.Корнієнко, з якою ми погоджуємось, „цей тип театрального дискурсу ближчий до рефлексій театрального критика, аніж до теоретика театру” [2,9]. Проте, ми мусимо зазначити з майбутньою спробою доведення, яка планується, що властивості театральної критики не здатні забезпечити справжнього наукового аналізу в сучасному мистецтвознавстві, зокрема театрознавстві. Для здійснення аналітичної функції потрібні, як мінімум, інші властивості викладення: об’єктивність, структурна єдність, специфічна мова викладення, доказовість тощо. Якщо науковий аналіз є неможливим в рамках театральної критики, яким же чином він має здійснюватися? Пропонуємо власну точку зору на це питання, спроба відповіді на яке і стала метою даного дослідження.

Для аналізу різних складових театрального процесу існують різноманітні галузі театрознавчої науки: це і сценографія, і сценічне мовлення, і пластика, і театральний костюм, і грим тощо; для практичного їх застосування існують дві суміжні галузі – акторська та режисерська майстерність; для зворотного зв’язку – театральна критика (для виконання цієї функції вона сьогодні не зовсім придатна).

Проте, основне завдання театру – відтворення життя людського духу в формі сценічних образів – не є на сьогодні науково обґрунтованим, хоча саме для цього існують згадувані галузі, які можна вважати допоміжними. Акторська і режисерська майстерність – це, як бачимо з самої назви, є технологіями, інструментами для цього. Але наведемо таку аналогію: чи достатньо для дослідження змісту тексту ретельно вивчити друкарську машинку, на якій він був надрукований? Звісно, що ні.

Отже, на нашу думку, потрібна ще одна галузь театрознавчої науки, яка б досліджувала закономірності створення і втілення сценічного образу, враховувала б об’єктивні і констатувала суб’єктивні детермінанти, виконуючи аналітичну функцію, забезпечуючи зворотний зв’язок не тільки між акторами і глядачами, а й між театральними фахівцями. Ми пропонуємо назвати її театральною ейдологією (від грецьк. „еidos” – образ).

Вона має послуговуватися не тільки традиційними, а й сучасними методами аналітичного дослідження, такими, як синергетичний (системний) аналіз, теорія інформації тощо, які сьогодні набувають все більшого значення у дослідженнях з усіх галузей людського знання, а відтак і в галузі мистецтвознавства. В своїх подальших дослідженнях ми плануємо розпочати розроблення цієї нової галузі, насамперед, визначити її категоріальний та методологічний апарат, сподіваючись, що згодом вона буде розвиватися.

Ця галузь не є відкритою нами, вона завжди існувала там, де створювалися і втілювалися сценічні образи, але в, так би мовити, „розчиненому” вигляді; нами пропонується назва і спроба, що перебуває в стані дослідження, привести категорії сценічної образності до певної системи.

Спробуємо довести, що ейдологія має право називатися науковим явищем, тобто феноменом, який слід і можливо вивчати, як це зробив П.Єршов для системи К.С.Станіславського, наводячи доведені положення науковості і аналізуючи, чи притаманні вони його об’єкту [1 ,10-19].

1.Принцип об’єктивності – викладені і сформульовані закономірності не видумані, а відкриті в реальній дійсності і діють незалежно від відношення до них людей. Закономірності сценічної образності, що ми плануємо аналізувати в своєму дослідженні, є аж ніяк не видуманими нами, а наводитимуться з реальності, при можливості - з посиланням на джерела; наша мета – лише привести їх до певної системи.

2.Принцип потрібності – існування для задоволення потреб людської практики. Ми вже наводили функції, які має здійснювати ейдологія, і вони нам здаються вкрай важливими і потрібними.

3.Принцип неототожнення - не можна ототожнювати науку і практику, якій вона слугує. Це дійсно так і щодо ейдології – наука про сценічні образи не є тим самим, що і театральна практика – процес створення і втілення цих образів, вона має слугувати цій практиці для її аналізу і, як наслідок, вдосконалення.

^ 4.Принцип неповноти істини – завжди має існувати можливість вдосконалення. Оскільки театральне мистецтво є просторово-часовим, воно буде постійно змінюватись, так само як змінюється з часом людська особистість. Отже, в науці, яка вивчатиме одну з найважливіших складових цього процесу – сценічний образ - завжди буде простір для вдосконалення.

Матеріалом, об’єктом цієї науки буде, звісно, сценічний образ, оскільки він відповідає основним вимогам для цього, які теж наводяться П.Єршовим [1,110-127], а саме:

    • завжди присутній в будь-якому творі цього виду;

    • без нього не може існувати і бути сприйнятим жодний витвір цього виду;

    • окремо взятий, може виражати смисл – ідею, поняття;

    • використовується не тільки в мистецтві, а й в життєвому досвіді;

    • може бути предметом об’єктивного дослідження і вивчатися певною наукою – а саме театральною ейдологією.


Література

  1. Корнієнко Н. Український театр у переддень 3 тисячоліття. Пошук. – К.: ФАКТ, 2000. – 160 с.

  2. Ершов П. Технология актерского искусства. М., ВТО, 1959. – 307 с.


Відомості про автора


Ім’я автора

Назва тезисів

Адреса одержувача

Телефон

Секція

E-mail

Наконечна Оксана Василівна

Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві


65076

Україна, м.Одеса-76, вул. ген. Петрова, д.50, кв.199.

(0482) 66-86-27


8-066-77-898-77

Філософія










Схожі:

І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconІ.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві
move to 1064-20617
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconІ.І. Мечникова сценічна чарівливість, сценічна заразливість, сценічна художність
Отже, ми спробуємо розглянути ці індикати сценічної образності, визначивши їх роль І намагаючись віднайти способи фіксації їх наявності...
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconІ.І. Мечникова сценічний образ очима синергетики
Отже, потрібні нові, сучасні методі дослідження явищ театрального процесу, а відтак І сценічної образності. Існування образу як об’єкту,...
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconТ.І. Уварова Сучасні процеси в театральному мистецтві
Крім того, зауважимо, що необхідність описувати живу дійсність, судити процеси, які ще не сформувалися, справа складна. Але складнощі...
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconЛьвівський національний університет імені Івана Франка Кафедра світової літератури Теми курсових робіт на 2012/2013 н р. Затверджені на засіданні кафедри від 16 жовтня 2012 року
Трагедія Вільяма Шекспіра «Макбет» у театральному мистецтві та кіномистецтві ХХ століття
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconТрансформації в сучасному театральному мистецтві
Ці зміни не тільки вплинули на всі соціальні процеси сучасного суспільства, а й сприяли сутнісним трансформаціям у сфері театрального...
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconУкраїна – Євросоюз : реалії та перспективи
України особливе місце посідає співробітництво з єс. Європейський вибір нашої держави відкриває нові перспективи співробітництва...
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconСемінар “Розвиток туризму в Україні: нові перспективи та можливості”
Організація (місце праці)
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві icon«нові книги» січень-червень 2012 року
«нові книги» є щоквартальним виданням та включає нові надходження документів (книг) до бібліотеки університету
І.І. Мечникова Нові перспективи дослідження сценічної образності в театральному мистецтві iconСучасні ресурсозберігаючі технології. Проблеми І перспективи.” 1 – 5 жовтня 2012 р
Україна, м. Одеса, Французький бульвар, 24/26, ону ім. І.І. Мечникова (конференц-зал)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи