Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера icon

Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера




НазваРадченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера
Дата28.08.2012
Розмір22.5 Kb.
ТипДокументи

УДК 821.112.2 (043.3)

Радченко Олег

м. Дрогобич


ФУНДАМЕНТАЛЬНІСТЬ ПОЕТИКИ

ЕМІЛЯ ШТАЙҐЕРА

У монографії "Основні поняття поетики" відомий швейцарський теоретик іманентної інтерпретації Еміль Штайґер (1908–1987) подає типологію родів літератури, протиставляючи традиційним родовим поняттям лірика, епос і драма прикметники ліричний, епічний та драматичний – внутрішні стильові якості окремих творів, що сукупно є відображенням "світу" поета (у гайдеґґерівському розумінні слова). Штайґерова поетика займається відтак свого роду стилістикою, пов’язаною з філософською антропологією. Тому основні поняття поетики Е. Штайґера завжди постають у парах – реляціях між стильовими категоріями і відповідними їм категоріями змісту: а) ліричний стиль: спогадування; б) епічний стиль: представлення; в) драматичний стиль: напруження. Категорії, що стоять після двокрапки, слід розуміти як назви певних форм перцепції, в яких постає поетичний світ, виражений відповідним стилем. Тому текст, наприклад, є ліричним не тоді, коли йому притаманний ліричний стиль, а тоді, коли він реалізує відповідне співвідношення між ліричним стилем і поетичним світом, що перебуває під превалюванням спогадування.

Е. Штайґер робить спробу надати своїм поняттям апріорного характеру й обґрунтувати їх, виходячи із самої людської екзистенції. Якщо традиційні родові поняття утворюються на основі вже наявного поетичного корпусу за допомогою абстракції, тобто a posteriori, то Штайґерові поняття виникають з окремо взятих прикладів. Це дає йому право називати їх "сприйнятими a priori ідеями" [1, с. 143].

Триєдність ліричне – епічне – драматичне Е. Штайґер поетапно обґрунтовує через паралель до тріад: 1) склад – слово – речення (у ліричному немає контексту, лише короткочасні спалахи почуттів; епічне слово описує; у драматичному переважає повне речення із завершеною думкою); 2) відчуття – представлення – обґрунтування (у ліричному суб'єкт повністю розчиняється у відчуттях; епічне щось ілюструє, на щось указує; у драматичному суб'єкт повністю відходить від предметів як таких і судить про них, оперуючи абстрактними поняттями); 3) душа – тіло – дух (душа – плинність ландшафту в ліричному спогадуванні; дух – драматична функціональність, в якій проявляється певне вище ціле; тілесне епічне знаходиться посередині, де ще не затверділо плинне і не розчинилось тверде); 4) екстази гайдеґґерівського часу: минулість – теперішність – майбутність (у плинності ліричного сприймається минулість; епічне стосується теперішнього, адже епік описує, що бачить довкола; дистанційованість і логічність драматурга проектує світ, зазираючи у майбутнє).

Так, сутність літературних родів Е. Штайґер розглядає як стійку, історично незмінну феноменологічну структуру. Це дає можливість досліджувати кожен літературний твір не тільки за допомогою індивідуальної інтерпретації, але й у світлі філософської антропології, яка в структурі окремого твору розкриває відображення загальних структурних законів свідомості, що лежать в основі того поетичного роду, до якого він належить. Тож Штайґерові родові поняття стають фактично літературознавчими позначеннями фундаментальних можливостей людського буття, що надає його поетиці статусу фундаментальної.


Література

1. Staiger E. Grundbegriffe der Poetik / Emil Staiger. – München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1971. – 182 S.

Схожі:

Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconГоловачук Валентина
Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи: Монографія: за матеріалами ІV міжнародної конференції (17-18 травня 2007 р.,...
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconСумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка Розробка №38 Назва розробки: Адаптація системи ритмічного виховання Еміля Жак-Далькроза до українських реалій
Назва розробки: Адаптація системи ритмічного виховання Еміля Жак-Далькроза до українських реалій
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconРадченко Григорій Павлович
Г. П. Радченко народився у лютому 1890р в с. Дар-Надія Сахновщанського повіту Харківської губернії в родині заможного селянина (батько...
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconЛ. А. Арцимович Адренергические бета-антагонисты 615. 7 Р 15 Радченко О. М. Бета-андреноблокатори: стандарти та перспективи : [монография
Радченко О. М. Бета-андреноблокатори: стандарти та перспективи : [монография] / О. М. Радченко. К. Синопсис, 2011. 128 с
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconОснови економіки
Автори: Радіонова І. Ф., Радченко В. В., Кравченко І. С. та підручником рекомендованим мон україни «Радіонова І. Ф., Радченко В....
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconОснови економіки
Автори: Радіонова І. Ф., Радченко В. В., Кравченко І. С. та підручником рекомендованим мон україни «Радіонова І. Ф., Радченко В....
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconІм'я: Олег По-батькові: Григорович Посада
Олег Григорович часковський – доцент, кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри лісової таксації та лісовпорядкування
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера icon1. Вячеслав Радченко (справа) и Сергей Частикин (слева) с сертификатами участников олимпиады
Украины, России и Белоруссии. Наш университет был представлен студентами 4-го курса направления подготовки «программная инженерия»...
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconПалаженко Олег Петрович
Палаженко Олег Петрович, викладач Рівненського державного гуманітарного університету кафедри музичного мистецтва з 2010р., народився...
Радченко Олег м. Дрогобич фундаментальність поетики еміля штайґера iconВаріант 17 тести 40 балів
«Помер Рюрик. Княжіння своє він передав Олегові, що був його роду, віддавши йому на руки сина свого Ігоря,бо той був дуже малий…...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи