Перетята Олеся Сергіївна icon

Перетята Олеся Сергіївна




Скачати 24.85 Kb.
НазваПеретята Олеся Сергіївна
Дата13.09.2012
Розмір24.85 Kb.
ТипДокументи

УДК [821.161.2.09:087.5.]+929Мензатюк

Перетята Олеся Сергіївна

М. Луганськ

Аспірант кафедри української літератури та методики її викладання ЛНУ

КИЇВСЬКІ КАЗКИ” З.МЕНЗАТЮК: ОСОБЛИВОСТІ ЗОБРАЖЕННЯ ОБРАЗУ МІСТА У ДИТЯЧІЙ ЛІТЕРАТУРІ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ


У кінці XX – на початку XXI ст., а надто останнім часом, набуває нового наукового осмислення урбаністична література. Надмірна увага письменників до міста як генератора розвитку людської цивілізації, спричинена кризою межі століть: духовною, соціально-політичною, світовою економічною.

Починаючи від становлення української літератури і до кінця ХІХ ст., урбанізм у певній мірі позначився на творчості таких видатних митців, як Г.Сковорода, І. Котляревський, М. Гоголь, Т. Шевченко, П. Куліш, І. Нечуй-Левицький, у багатьох їхніх творах місто поставало в опозиції з селом. Проза ХХ століття перестала орієнтуватися виключно на село або й зовсім від нього відмежувалася. Місто стає втіленням надій на краще життя, чому сприяє суспільно-історичний розвиток України.

На зламі ХХ і ХХІ століть, образ міста стає мрією, надією на краще майбутнє, потужним індустріальним центром, культурним та науковим осередком тощо. Перед сучасними письменниками постає завдання показати дитину і місто у своєрідній дихотомії, а не в опозиції. Налаштувати дитячу свідомість на дружелюбне ставлення до міського життя, показати, що її особисте я не загубиться у міському вирі життя. Подібний оптимізм особливо необхідний в умовах кризового становища у світі, так однією з перших до цього завдання звернулася З.Мензатюк.

Образ Києва у „Київських казках” прикметно вбирає в себе різнорідні асоціації: із побуту, стародавньої історії, індустріальних вражень, що переходять, зрештою, в ірреальну площину, розчиняючись у містичному тумані. Звернення до наїву, до ідей природної людини та світу первозданної, чистої екзотичної природи – творчий прийом Зірки Мензатюк. Сучасні українські дослідники нерідко сприймають це не як прийом, а як автентику, як принципове повернення майстрів модерну до першоджерел.

Дія усіх казок збірки „Київські казки” З.Мензатюк відбувається у визначеному часі та просторі (сучасний дитині Київ), що значано відрізняє літературну казку письменниці від ініціального зачину вживаного у народній казці. Так стародавнє місто у творчості письменниці зображене у декількох площинах: у первісному своєму вигляді (з моменту заснування), у сучасному, модерному (європейське місто), й містичному.

Звернення письменниці до урбаністики в дитячій літературі – кардинально новаторський підхід. По-перше тим, що образ Києва і життя в ньому дещо впізнане, знайоме, хоча у той же час трохи модернізоване, але все-таки впізнане для читача: знайомі краєвиди, міський ґвалт, специфічний український дух. Отже, твори З.Мензатюк написані в дусі виключно національних традицій. Місто не стає для дитини чимось чужим, незнайомим, ворожим. Крізь призму дитячого світосприймання ми бачимо міську казку, у якій перетворено на казкових персонажів пересічних істот: журналістів щоденної газети, двірників, викладачів, студентів, митців, продавців і бездомних котів. Диво виникає просто під уважним поглядом письменниці на речі й події, повз які люди, поспішаючи, пробігають щодня. Постійні звернення до загальновідомих народних казок і легенд, наскрізний гумор надають неповторного чару „Київським казкам”. Саме таким Київ існує у дитячій уяві – без смогу, заторів на дорогах, всюдисущих куп сміття… Барвистий, привітний, з увічливими, усміхненими киянами та зачарованими, захопленими гостями. „Хтозна, може, оселившись у чарівній країні дитячих книг, наша столиця дійсно показковішає” – зазначено у відгуку З.Жук на казки по-київські З.Мензатюк [5, с. 5].


Література

1. Фоменко В. Місто і література: українська візія. – Луганськ: Знання, 2007. – 312 с. 4. Жук З. Казки по-київськи // Друг читача. – 2007. – 9 – 29 березня. – С. 5.

Схожі:

Перетята Олеся Сергіївна iconДніпропетровський національний університет імені олеся гончара
Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара (Наказ №790 від 11. 12. 12 р.) 15–16 березня 2013 року про­во­дить­ся...
Перетята Олеся Сергіївна iconПоложення про електронні освітні ресурси Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара Загальні положення
Це Положення визначає поняття електронних освітніх ресурсів Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара (далі...
Перетята Олеся Сергіївна iconКовальов Дмитро Володимирович 28,0 + Гара Олеся Миколаївна 27,0 диплом

Перетята Олеся Сергіївна iconСидоренко Юлія Сергіївна Поза конкурс

Перетята Олеся Сергіївна iconБурова Дарина Сергіївна Поза конкурс

Перетята Олеся Сергіївна iconБугун Ольга Сергіївна 694. 5 за конкурс

Перетята Олеся Сергіївна iconБугун Ольга Сергіївна 694. 5 за конкурс

Перетята Олеся Сергіївна iconКостюк Дмитро Вікторович 31,0 + Ган Ольга Сергіївна 30,0 диплом

Перетята Олеся Сергіївна iconТема роботи Виконавець
Функційні особливості метафори в художньому мовленні на матеріалі поезій О. Олеся й
Перетята Олеся Сергіївна iconДніпропетровського національного університету імені олеся гончара інформаційний лист-запрошення шановні колеги !
move to 0-22437305
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи