Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? icon

Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте?




НазваПроблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте?
Дата17.09.2012
Розмір67.8 Kb.
ТипПитання

Шпильова Анастасія, РАФ-09, ф-т іноземних мов.


Проблема справжнього і несправжнього існування людини в сучасному світі


Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів і скажіть: Ви існуєте? Дайте відповідь на це питання самому собі. „Звичайно, існую, - скажете Ви. –Я можу розмовляти, ходити, я дихаю, я відображуюсь у дзеркалі та перетворюю світ навколо мене. Звісно ж я існую!”

Можливо Ви і дійсно існуєте. Ви ходите на роботу, витрачаєте час у Інтернеті, вчитеся, розважаєтеся з друзями, виховуєте дітей та називаєте усе це життям. Можливо, воно так і є. Але скажіть будь ласка, чому присвячені сонети Шекспіра, полотна Рубенса, музика Чайковського? Заради чого гинуть на війнах люди, про що мріють діти, навіщо сходить сонце? Невже для того, щоб виникло нове покоління людей, які так само будуть ходити на роботу заради того, щоб виплекати дітей, які повторять їхній цикл буденного, сірого життя?

Ні, звісно ні. Є люди, які дійсно творять щось цікаве, мудре, вічне. Вони будують літаки, досліджують смертельні хвороби, ліквідують лакуни в історії, пишуть поеми, грають в театрі, займаються вишиванням, макраме чи розводять коней... Неважливо. Вони живуть, дійсно живуть, на радість собі і на користь людям, не зважаючи на стереотипи, думку сусідів і наявності в них банківського рахунку.

А чому саме так? Чому одні живуть насправді повним, цікавим життям, а інші наче і не живуть, обмежуючи своє існування роботою, побутом та плітками? Чому одне існування справжнє, а інше – ні?

Ми з вами не перші, хто хоче отримати відповідь на це питання. Ще в XVIII ст. Кант сказав: „Що повинна робити людина, щоб бути людиною – головна задача філософії”. Що таке людина, як повинна жити людина, у чому мета і сенс людського життя – на ці питання кожна людина може відповісти по-своєму. Зі стародавніх часів і по наш час філософи і не лише філософи шукають на них відповіді.

Еріх Фромм у своїй праці „Мати чи бути” („Иметь или быть”) виділяє два способи існування: буття та володіння. „ Под обладанием и бытием я понимаю не некие отдельные качества субъекта, примером которых могут быть такие утверждения, как "у меня есть автомобиль" или "я белый", или "я счастлив", а два основных способа существования, два разных вида самоориентации и ориентации в мире, две различные структуры характера, преобладание одной из которых определяет все, что человек думает, чувствует и делает. При существовании по принципу обладания мое отношение к миру выражается в стремлении сделать его объектом владения и обладания, в стремлении превратить все и всех, в том числе и самого себя, в свою собственность. Что касается бытия как способа существования, то следует различать две его формы. Одна из них является противоположностью обладания, как это показано на примере Дю Маре, и означает жизнелюбие и подлинную причастность к миру. Другая форма бытия - это противоположность видимости, она относится к истинной природе, истинной реальности личности или вещи в отличие от обманчивой видимости, как это показано на примере этимологии слова "быть"” („Мати чи бути”).

На мою думку, буття є справжнім існуванням людини, а володіння – несправжнім. Фромм приводить приклади різних способів існування у різних ситуаціях життя. Буття та володіння у коханні, у пізнанні, у вірі... Зараз більшість людей живе по принципу володіння, живе не по-справжньому. Чому? Фромм пише, що „истина состоит в том, что оба способа существования - и обладание, и бытие суть потенциальные возможности человеческой природы, что биологическая потребность в самосохранении приводит к тому, что принцип обладания гораздо чаще берет верх, но тем не менее эгоизм и леность - не единственные внутренне присущие человеку качества„. Якщо людина сама може обирати, володіти ій чи бути, чому вона обирає володіння?

Володіння – це спосіб існування, що нав’зують нам суспільні стереотипи, ціннісні орієнтири та установки. „Будь найгарнішою на святі свого життя!” – промовляє до нас барвиста реклама. „Виграй мільйон, нехай тобі заздрять сусіди!” – каже нам сусідка у відповідь на скарги на малу зарплатню. „У людини до тридцяти років повинен бути автомобіль, престижна робота та двоє дітей!” –

впевнено каже мама.

Гроші, одяг, робота – ось що цікавить пересічну людину. Багато грошей, дорогий одяг, елітний відпочинок, престижна робота, вигідний шлюб – ось про що мріє пересічна людина. І це можна назвати справжнім життям? І ось про це люди мріяли в дитинстві? Це надихало митців на створення шедеврів? Це і є сенсом людського життя?

Люди, прокиньмося! Це не справжнє життя, це не буття. Це володіння. Буття – це життя в повному сенсі цього слова; це отримання задоволення від своєї роботи не тому, що вона престижна або прибуткова, а тому, що вам подобається те, що ви робите. Це – вміння отримувати задоволення від простих радощів життя, що не потребують грошей, алкоголю, наркотиків: від запаху польової квітки, від виду безмежних ланів, від смаку свіжого яблука, від спілкування з близькою людиною. Це – вміння мислити, не користуючись штампами та стереотипами; не цитувати письменників, філософів та психологів, бездумно повторюючи за ними, а міркувати самому. Це – вміння вчитися чомусь новому, отримуючи від процесу навчання задоволення, а не сліпо вчити та переказувати матеріал, та вміння вчитися не лише за партою, а й щохвилини, щосекунди – вчитися на чиємусь прикладі, на своїх помилках, вчитися дивитися на світ глибше, безпосередніше, вчитися жити, насправді жити. Це – процес накопичення не матеріальних цінностей, а процес саморозвитку, процес отримання досвіду, духовне життя.

Більшість людей позбавляє себе цього задоволення. Ці люди народжують дітей тому, що „так треба” або „тому що час уже”, а потім ці діти виростають серед байдужості та духовної сліпоти, а інколи у атмосфері відкритої ненависті – кому потрібна небажана дитина? Ці люди закінчують університет через силу, тому що „мені потрібна професія; в успішної людини не може не бути професії”, а потім працюють все життя на ненависній роботі. Навіщо? Кому потрібні ці жертви? І навіщо при такому житті ті гроші, ті статки? Чи зроблять вони людину щасливішою?

Дуже гірко, коли все, що людина може залишити нащадкам – це квартира, машина та рахунок у банку. Ні її думки, ні її прагнення, ні її мрії не знайдуть відгуку у дітях та внуках, не будуть втіленими, не порадують ще кого-небудь, крім неї. Ні доброї згадки не залишиться по ній, ні розказаної онукам казки, ні любові та мудрості, переданої дітям, - нічого. Нічого, окрім того, чим людина володіла під час свого життя.

Але звісно ж, не будь-яке володіння має негативний характер. Треба розділяти володіння екзистенціальне та характерологічне. Екзистенційне володіння – це форма володіння, при якій людина володіє тим, що необхідне для задоволення її життєвих потреб: житлом, їжею, одягом. За словами Фромма, екзистенціальне володіння – це раціонально зумовлене прагнення до самозбереження. А характерологічне володіння – це палке бажання щось накопичити і зберегти, що виникає в результаті впливу соціальних умов на людей.

Екзистенційне володіння – це нормально, це природньо. А от характерологічне володіння – це нав’язаний нам спосіб існування, від якого слід звільнятися. Такий спосіб існування є несправжнім ще й тому, що ніколи не призводить до задоволення бажань людини. Природні потреби наші досить малі – потреба в одязі, житлі, їжі, а от бажання наші безмежні. Чим більше людина має, тим більше їй хочеться – на цьому принципі людської психології грунтується сучасна реклама. Якщо людина постійно хоче все більше і більше, хоче володіти все більшою і більшою кількістю речей (до речі, володіння поширюється і на сферу міжособистісних відносин, і на сферу інтеллектуальних процесів, і на сферу почуттів), то її бажання ніколи не будуть задоволені і вона ніколи не зможе стати щасливою. Отже, існування за принципом володіння – вже за природою своєю нсправжнє, іллюзорне, яке не приносить задоволення.

Життя ж за принципом буття справжнє вже тому, що приносить задоволення уже в процесі активності людини. Людина, що живе за принципом буття, - активна, мисляча, цілеспрямована. Вона не залежить від стереотипів, чужих ціннісних установок та прочитаних у глянцевому журналі думок; вона думає самостійно і живе у матеріальному світі, – як би то не було, живемо ми у сучасному світі, і ніхто добровільно і за „спасибі” годувати і одягати нас не буде, - але живе не заради грошей чи статусу у суспільстві, а заради себе, заради того, щоб розвивати свої можливості та здібності, заради того, щоб щось творити, отримуючи від цього задоволення.

Отже, способів існування людини в суспільстві є два: справжній і несправжній, буття і володіння. Буття - це життя, мета якого полягає у самовдосконаленні, існуванні у гармонії з самим собою, використанні кожної хвилини життя для того, щоб пізнавати та творити цей світ, пізнаваючи і змінюючи у цей час самого себе. Існування – це життя, мета якого полягає у бездумному накопиченні матеріальних чи інтелектуальних цінностей, яке, врешті-решт, не приносить людині жодного задоволення, жодної користі.

В сучасному посткапіталістичному світі більшість людей живе за принципом існування. Це зумовлено історичним, соціальним, культурним контекстом даної епохи.

Безсумнівно, на наш вибір між справжнім і несправжнім життям намагаються вплинути. От уявіть собі: що було б, якщо б всі люди почали жити справжнім життям? Для кого б робили дорогі маєтки, вкличезну кількість брендового одягу, рекламу та інші речі, що служать для задоволення бажань, а не потреб? Але відповідальність за вибір між справжнім і несправжнім існуванням лежить на самій людині. Тільки від кожного з нас залежить, як ми живемо, що для нас головне, а що – другорядне.

...Чим Ви займаєтесь? Хто Ви є зараз? Чи є Ви тим, ким хочете бути?

Про що Ви мріяли у дитинстві? Можливо, про те, що станете актором, космонавтом, водієм реактивного літака, балериною або будете вирощувати квіти і робити з них гарні букети... Згадайте, будь ласка. Посміхнулися? Нереально, безглуздо, смішно?

Діти ще не знають, що таке „треба”. Діти просто роблять те, що їм подобається, і мріють про те, чого їм хочеться насправді. Ви теж чогось хочете. Ви вважаєте свою мрію нездійсненною? А чи точно Ви в цьому впевнені? Подумайте, що Ви можете зробити для здійснення власної мрії. Завести собі кота, поїхати на море, піти на уроки танців, вивчити чукотську мову, стрибнути з парашютом чи скуштувати морського їжака під гострим соусом - чому робити те, що хочеться і що подобається, вважається у середньої людини майже непристойним? „Ну що я, як дитина, чи що?”, „Що скажуть сусіди? Четвертий десяток вже, а все туди ж”, „У мене ще білизна не випрана і взагалі – нема чого бавитися”... Не треба. Не треба приплітати сусідів, білизну, дітей, місячне затемнення чи гороскоп.

Просто дозвольте собі жити по-справжньому. Просто дозвольте собі бути.

Схожі:

Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconПроблема справжнього І несправжнього існування людини у сучасному світі
Яскравий приклад неістинного існування сучасної людини – коли доволі часто здійснення найзаповітніших мрій викликає не радість, вдоволення,...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconЛюдина в сучасному світі
Нститут соціогуманітарних проблем людини західного наукового центру нан І мон україни
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconВплив на стан здоров’я людини соціальних та екологічних чинників
...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconВплив на стан здоров’я людини соціальних та екологічних чинників
...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconВплив на стан здоров’я людини соціальних та екологічних чинників
...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconІгор Хавруняк, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича роль здорового способу життя в адаптаційний період студентів І-ІІ курсів внз на заняттях з фізичного виховання постановка проблеми
Темпи соціальних, економічних, технологічних і навіть кліматичних змін у світі вимагають від людини швидкої адаптації і постійної...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconСередовище життєдіяльності людини в структурі системи людина – середовище існування
Вивчаючи безпеку життєдіяльності людини як категорію, щодо сутності його життя, сфери його діяльності І взаємозв'язку з навколишнім...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconХарактеристика екологічних проблем у світі та в Україні. Роль права на шляху їх вирішення. Еколого-правова політика України на сучасному етапі розвитку. Становлення та розвиток екологічного права України. Поняття та
Загальна характеристика екологічних проблем у світі та в Україні. Роль права на шляху їх вирішення. Еколого-правова політика України...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? icon15 січня – 162 років від дня народження румунського поета-романтика Міхая Емінеску (1850-1889)
Йому на роду було написано в муках долати Голгофу життя, не зазнавши до кінця коротких днів своїх ні справжнього визнання, ні сімейного...
Проблема справжнього І несправжнього існування людини в сучасному світі Зупиніться. Сядьте. Подивіться у дзеркало. Абстрагуйтеся від щоденного життя, від проблем та негараздів І скажіть: Ви існуєте? iconТеоретичні питання
Загальна характеристика екологічних проблем у світі та в Україні. Роль права на шляху їх вирішення. Еколого-правова політика України...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи