Тема культура київської русі icon

Тема культура київської русі




Скачати 71.69 Kb.
НазваТема культура київської русі
Дата11.09.2012
Розмір71.69 Kb.
ТипДокументи

Тема 2. КУЛЬТУРА КИЇВСЬКОЇ РУСІ





  1. Стародавня культура слов’янських племен.

  2. Духовні цінності Київської Русі.

Історія української культури починається приблизно біля VІст.н.е., коли українські племена почали господарювати на території свого постійного осідку. На цих землях упродовж століть утворюються умови для накопичення культурних цінностей.

На півночі непрохідні ліси і болота полісся – одна з найбільш консервативних областей України. Південно-східна степова смуга – постійний міст між Азією і Європою, що ними маніпулювати орди кочівників і раз у раз нищили зав’язки осельно-культурного життя українського народу.

Провідну роль у творенні й поширенні культурних цінностей довелося відіграти західним і центральним землям – Київщині, Чернігівщині, Галичині, Волині.

Незважаючи на не дуже корисні умови нашого історичного життя, українці були народом творчим і самобутні.

Вже задовго до офіційного застосування християнства процвітала у нас самобутня культура: дерев’яне будівництво (монументальне і ужиткове), декоративна і фігурна різьба, малярство, ремесла, особливо ювелірне мистецтво. У ці часи (доісторичну і дохристиянську добу) відчували ми вплив грецьких колоністів, скіфів і готів, сліди залишені кочівниками.

Спочатку українська образотворчість розвивалась під впливом Сходу, причому арабський вплив заслуговує на особливу увагу. Продукти арабського ювелірства мали переможний вплив на вироби місцевих майстерень.

Великий вплив мала Візантія, через Херсонес. Навіть коли в Україні поширилося християнство, Херсонес ще довго не втрачав своєї ваги, як передаточний пункт для культурних цінностей візантійського Півдня

Вплив Скандинавії очевидний із приходом варягів в Україні. Особливо він виявив себе в орнаментації зброї та староукраїнських рукописів.

Вплив візантійської культури був в Україні дуже сильним і тривав досить довго.

Українське дерев’яне мистецтво сягає у глибину нашої праісторії. Зустріч його з Європейським бароко “створило синтетичне “українське бароко”.

Український іконопис – це окремий розділ у всесвітньому мистецтві. Особливо Галицька ікона. Треба іще додати про безпосередню участь українських митців у культурному будівництві Польщі (15-16 ст.) та Росії (17-19 ст.). Це особлива заслуга України.

Нарешті відродження у 20 ст. української образотворчості свідчить про величезну роль України у контексті світової культури.
^

Культура кам’яної доби.


З епохи полеоліта (старокам’яної епохи) залишилося кілька десяток стоянок. Найцікавіші Мізин (Черкащина), Кирилівська вул. (Київ). Намисто з черепашин з цікавим орнаментом, мамонтові ікла, вкриті орнаментом, схожих на французький. У знахідках неолітичної (новокам’яної). Трипільська культура 2500-2000 р. до н.е. кераміка багата формою та орнаментикою, фігурки з глини людей та звірів. Орнаменти, розводи, спіралі, фігурки людей нагадують мікенську кераміку. Іноді трипольську культуру звуть передмікенською культурою. Глиняні тварини і людиноподібні статуетки дуже різні: одні схематизовані, інші реалістичні (зв’язок із культами, поховальні, іграшкові).

Расова належність :попередниками фракійців, прагреками, праслав’янами.

В умовах неолітичної доби це було плем’я дуже високої культури і надзвичайно сильної тяги до мистецтва. Від 8 ст. до н.е. грецькі колоністи почали заселювати чорноморське і азовське узбережжя України.

Тіра – гирло Дністра, Ольвія – гирло Буга, Херсонес, Феодосія у Криму, Фанагорія (у протоці між Азовським і Чорним морем. Танаїс – гирло Дона, Пантікапей (Керч) – помітніші грецькі колонії культура яких мала великий вплив на культуру тогочасного населення України (залишки грецької архітектури, різьби, , ювелірства, кераміки).

Іранське плем’я сківрів, яке заявилося на Півдні України в 7 ст. до н.е. при зустрічі з греками утворило ^ Євразійську культуру.

У 3 ст. н.е. в Україну примандровують германські письмена готів. Їхня східна гілка – остроготи творять над Дніпром сильну державу із столицею Данпарштадт. Уже у 6 ст. вони застосовували християнство – одні з перших серед варварів перекладають Біблію на свою мову.

Починаючи з 4 ст. через Південну Україну почали мандрувати азійські кочівники. Під тиском гунів розпадається могутня Готська держава, услід за чим через Україну проходять авари, хозари, печеніги, турки, половці. Криві шаблі, знайдені у курганах, кам’яні баби, розсіяні уздовж шляху кочівницьких - оце і вся спадщина по наших непроханих гостей.

У дохристиянській Україні не було остаточно сформованого культу богів, не була встановлена їх ієрархія, взаємний зв’язок між ними. Те що ми бачимо у досконалій грецькій міфології в Україні було припинено християнством. Можна тільки уявити, що наші предки поклонялися своїм богам, котрі обособлювали дані сили природи. Чи були храми? Мабуть нашого літопису присвячені поганському культові. Перун, Хорс, Данбог, Стрибог, Моноша, Симарг.

Пам’яток українського поганського культу нема, а ті, що збереглися не визнані остаточно наукою.

Стародавня Русь – поняття умовне, воно сягає аж до реформи Петра І. Це Русь періоду феодальної роздробленості, середньовічна Русь.

Вже у 7-8 ст. східні слов’яни починають будувати міста. Виникають розвинуті стосунки зі скіфською культурою, Візантією, народом Сходу. Давньоруська держава склалася у 2-й половині 9 ст. Це була давньофеодальна держава. На Русі не знали класичного рабства, землеробство є засадою державності і культури.

Дружина князя – феодальна верхівка, воля князя обмежувалися “вічем” – народним зібранням (первісна патріархальна демократія). Віче діяло до 12 ст. Руська Праведа – перше зведення законів Русі – закріплює норми буття. Правда Ярослава, Ярославовичі, Докладна Правда утворювали кодекс життя. Наприклад, скасовуються кровна помста, вводяться штрафи і покарання. Відбувається розшарування суспільства: вільні общинники (люди) – більшість населення; смерди – напівневільники, холоп – патріархальна форма рабства. Закут – напіввільний холоп, родович – діти від шлюбу вільного з холопом, ізгої – ті, що вигнані з общини.

Існує легенда про те, як Володар віру (Повість временних літ). Нестор пише Коран – мова не зрозуміла для русичів, звичаї не пити вино, не їсти свинину – не підходить!

Німців-католиків проводимо, бо польські престоли було розпуста і пияцтва за часів Іоанна 12.

Хазарським ідеям теж дали відсіч – Хазарський каганат вже розпався. Візантія була во славі обряд християнський являв собою розкіш і .

Християнство принесло на Україну нову величну візантійську культуру, яка почала боротьбу з . Разом із служителями культу, які з’явилися на Україні, пішов похід візантійської культури та мистецтва, котрий спочатку торкнувся верств громадянства, а лише потім у світогляд широкого загалу.

Візантійська культура 324 до розгрому Ціргорода у 1453р.

Заслугою В.К. є те, що вона зберегла пам’ятники античної культури і передала їх всьому світові “Золотий місток між Заходом і Сходом”.

Пам’ятки візантійської культури йшли в Україну двома щляхами:

І шлях – через Царгород Дніпром до Києва;

ІІ шлях – через Сербію, Болгарію.

Через перший шлях прийшли книги грецької мови, через другий – церковнослов”янські, яку ввели у літературне життя Кирило і Мефодій – апостоли і святі.

В Україні ця мова стала мовою книг – літературною мовою.

^

ДУХОВНІ ЦІННОСТІ Київської русі у творах

ЛІТЕРАТУРИ ТА МИСТЕЦТВА




Українське письменництво має церковно-релігійний, християнський характер, тому що воно послугувало поширенню християнської релігії. І місце посідали книги Святого Письма і книги, потрібні для богослужіння. Ті, що прийшли із Сербії, Болгарії переписували у церковно-слов”янськиій мові, а з Грецької – грецькою мовою. Писалися вони на пергаменті Уставом. Початкові літери мали назву: ініціали, прикрашалися орнаментами: рослинними, звіриними, геометричними, мініатюрами.


Завдяки такій величезній праці духовників, що довгі роки витрачали на переписування книг створилася багата література перекладів: книги Святого Письма, писання отців церкви, твори наукового змісту, апокрифи, повісті.

Остромірово Євангеліє (1056-1057р.р.) Новгородський посадник Остромір написав її у Києві. Євангелії з поясненнями отців церкви звалися учительськими, тексти апостольських листів і псалтирів звалися толковими псалтирями. Їх читали і вчили на пам’ять. Існують перекази старозавітних псалмів на живу мову та поетичні переспіви (Кониський, Куліш, Шашкевич, Шевченко). Разом із Св.Письмом створювалися писання святих отців церкви: Іоанна Золотоустого, Єфрема Сірина, Іоанна Дамаскіна. Це було видання поетичного слова: “Маргарит”, “Златостри”, “Златоцет” (Златоуст). Сірін – які сповнювали серця жахами смерті, закликали до аскетизму, вважали жінку приводами всякого лиха і нечисті.

Збірники релігійного або релігійно-світського характеру: зб.кн. Святослава “Золотий ланцюг”, “Ізмарагд”, мінеї, прологи, патерики: розкривали житія святих, мінеї по місяцях за цілий рік, патерик по одиноких краях.

З патериків на Україні відомі: Сінайський, Скитський (про уклад Печерської Лаври).

Збірники історичного характеру: хроніки, хронографи, . Хроніка Іоанна письм.6-7 ст., що доводив історичні події до 563 р.

“Пголи” – збірники золотих думок з висловів взятих із Святого Письма та писань отців церкви були думки античних, грецьких та римських авторів.

А - своєрідна школа життя. Житіє завжди мало яскраву сюжетну лінію, дидактичну ідею і герою. Оповідання із святої історії викладені у зниженому, народному дусі. Це цікаві оповідання. Люди, які приймали християнство, власною уявою, видумкою заповнювали прогалини, які вони знаходили у Біблії. Так створювалися різні перекази про створення світу, Адама і Єви.

“Фізіолог” – коментарій про рослини і тварини світ: фенікс, єдиноріг, сирін.

Апокрифічна література була заборонена католицькою церквою, але саме ця обставина спричинилася до їх поширення у всьому світові.

“Повчання Володимира Мономаха дітям”

Син князя Всеволода, який знав 5 мов, мав за матір грецьку царівну, дочку Костянтина, написав навчання дітям як релігійні вказівки, що мають служити прикладами дітям.

Архітектура Київської Русі досить своєрідна. Начатки східнослов’янської архітектури ідуть вглиб тисячоліть – це дерев’яна архітектура.

Відомо, що планування поселень Подолу відбувалося у V-VІ століттях. Коли у 1972 році лаштували лінії метро, у розкопках Подільського району були розкриті комплекси садиб з мощеними тротуарами. Будинки мали зрубний характер, живописну композицію садиб, довжину стін не менше 6 м, 20-25 см завширшки.

Уже в ті часи в Київській Русі існувала кормча книга, яка являла собою збірник законів і постів про містобудівні правила, започаткована на принципах давньоруської архітектури давньоруських міст.

Починаючи з Х століття ведеться добича і перевезення рожевого шиферу (сланцю). Для кам’яного будівництва запозиченого у візантійської будівельної школи. З «являються будівельні професії: тесляр, коваль, складова, гвіздячник, оловолетель, тощо.

Схожі:

Тема культура київської русі iconТема держава І право київської русі (7 початок 12 ст.)
Утворення, розвиток І занепад Київської Русі. Руська земля. Норманська теорія походження Київської Русі
Тема культура київської русі iconКультура київської русі
Мета: з’ясувати витоки культурного процесу Київської Русі; визначити вплив запровадження християнства на розвиток культури Київської...
Тема культура київської русі iconКультура Київської Русі. Україна в культурно-політичній системі Польсько-Литовської держави. Староукраїнська барокова культура. Епоха просвітництва в українській культурі. Архітектура, живопис, книга
Українське образотворче мистецтво 19 століття. Українські художники-передвижники (К. Грутовський, М. Пимоненко, М. Яременко, А. Похітонов,...
Тема культура київської русі iconКультура Київської Русі. Україна в культурно-політичній системі Польсько-Литовської держави. Староукраїнська барокова культура. Епоха просвітництва в українській культурі. Архітектура, живопис, книга
Українське образотворче мистецтво 19 століття. Українські художники-передвижники (К. Грутовський, М. Пимоненко, М. Яременко, А. Похітонов,...
Тема культура київської русі iconТематика самостійної роботи з дисципліни «Історія світової художньої культури» для студентів 4 курсу зі спеціальностей «Музика та художня культура» та «Хореографія та художня культура»
Основні рису художньої мови в архітектурі, образотворчому мистецтві, іконописі, мініатюрі Київської Русі
Тема культура київської русі iconПоложення про всеукраїнський історико-літературний конкурс «хрестителі київської русі. Тисячоріччю заснування софії київської присвячується»
Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, е-mail: cv ipo@ukr net
Тема культура київської русі iconПитання для іспиту з політології
Політичні погляди в Росії та в Україні (Від Київської Русі до початку ХVII століття )
Тема культура київської русі iconТеми контрольних робіт з «Історії держави та права України» для студентів І курсу заочного відділення Правничого коледжу
«Руська Правда» найвизначніше кодифіковане джерело феодального права Київської Русі
Тема культура київської русі icon«затверджую» Ректор С. В. Савченко 2012 р. Програма
Первісна доба в історії України: періодизація, розселення людей, їх заняття, суспільна структура. Найдавніші державні утворення на...
Тема культура київської русі icon«затверджую» Ректор С. В. Савченко 2012 р. Програма
Первісна доба в історії України: періодизація, розселення людей, їх заняття, суспільна структура. Найдавніші державні утворення на...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи