Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" icon

Тема "Види та жанри образотворчого мистецтва"




Скачати 276.07 Kb.
НазваТема "Види та жанри образотворчого мистецтва"
Дата12.09.2012
Розмір276.07 Kb.
ТипДокументи

ТЕМАТИКА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
З КУРСУ “УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА”

Тема "Види та жанри образотворчого мистецтва"

Навчальна мета:

Надання студентам теоретичних та практичних знань з різноманітних видів живопису, графіка, знайомлення з найбільш поширеними техніками живопису та графіки, скульптури на базі великого ілюстративного матеріалу.

Місце проведення: навчальна аудиторія

Методичні рекомендації:

Живопис, скульптуру і графіку називають образотворчим мистецтвом, тому що вони відбивають і пізнають дійсність у конкретних художніх образах. Однак, кожен мистецький твір не е простим відбиттям дійсності, не є фотографією оточуючого нас світу. Кожен художній твір-сплав побаченої художником дійсності та індивідуальної творчої фантазії, він несе в собі відбиток духовного всесвіту автора.

В залежності від того, чим оперує художник, в образотворчому мистецтві розрізняються три основних види - живопису скульптура і графіка. Кожний з них володіє своєю власною мовою, має в своєму розпорядженні власні матеріали та техніки.

На відміну від багатьох видів мистецтва - живопис маслом стає самостійним методом, стилістичною основою нового живописного світосприймання.

Підґрунтя техніки живопису маслом старих майстрів - трьохшаровий метод: спочатку -підмальовок, потім - світлотінь, накінець - колір. Але найстарішою технікою живописців, яка прийшла до нас з глибини віків, є живопис темперою. Вона панувала в Європі майже до кінці 16 століття, а в Росії - майже до 18 століття. Назва фарби виходить від італійського temperare - змішувати фарби. Зв'язуючим елементом фарби є яєчні жовтки, соки різних трав або клей з маслом. До цих пір старовинні твори написані темперою, вражають уяву глядача кольором, свіжістю і емалевим блиском фарб. Темпера - техніка досить складна. Фарбу не можна змішувати, писати треба тонким шаром фарби, фарбу одного кольору накладають поруч з другою. Техніка темпери диктує свої умови живопису, вимагаючи суворості, вимогливості, чіткості стилю.

Практично всі майстри середньовіччя працювали темперою, в цій же манері працювали художники епохи Відродження: Мантен'я, Сандро Боттичеллі, Рафаель та інші. Живописці часто використовують техніки, які займають проміжне місце між графікою і живописом - це пастель, акварель, гуаш. Пастель - різнокольорові палички спресовані з .фарбою пігменту, який не містить зв'язуючих речовин, тому їх колір відрізняється звучною, веселковою інтенсивністю.

Живопис пастельний особливе розповсюдження отримав у 17 сторіччі, його в більшості своїй застосовували у портретах. У 19 ст. Едгар Дега створив видатну серію малюнків пастеллю. Акварель - фарба що розводиться водою. Головна її якість -прозорість фарби, скрізь яку світиться тон і фактура основи (папір, шовк, слонова кістка). Техніка акварелі вимагає швидкості та майстерності. Славу видатних акварелістів видобули англійські художники, які вміло використовували її у роботі з натурою. 19 сторіччя полюбляло акварель. Всі пейзажисти романтичного спрямування та імпресіоністи, залюбки застосовували благородну техніку акварелі для роботи з натурою. Гуаш - водна фарба, яка виникла як різновид акварелі. Вона непрозора, створює суцільну декоративну поверхню. Широко застосовувалася у середні віки та епоху Відродження. У Росії техніка гуаші досягла високого розвитку у кінці 19 - поч.20 ст. у творчості Валентина Сєрова, Олександра Головіна.

Термін "графіка" спочатку запроваджено лише стосовно каліграфії та письма. Нове значення цей термін отримав у кінці 19 - поч.20 ст. у зв'язку з бурхливим розвитком поліграфії. Саме в цей час графіка визначилася як вид мистецтва, в основі якого лежать лінії, контрасти білого і чорного.

Графіка щільно пов'язана з побутом, громадським життям людини. Графіка - це книжкова ілюстрація, етикетка, яскрава обкладинка, афіша, рекламний плакат. Термін "графіка" охоплює дві великі групи творів - це малюнок і печатна графіка.

Малюнок завжди існує в одному екземплярі. Стародавній інструмент художника - металевий грифель (штифт). До кінця 15 ст. металевий грифель поруч з пером залишався найбільш розповсюдженим інструментом. У середині віку художники використовували свинцевий штифт, який давав м'які лінії, але мав недоліки: легко витирався. У епоху Відродження він поступається місцем срібному штифтові, який вимагає від художника величезної майстерності, бо його лінії не витираються. Срібним олівцем любили малювати Гольбейн Молодший, Рафаель, Леонардо да Вінчі, Альбрехт Дюрер. Занепад популярності срібного олівця викликано тим, що з'явився небезпечний конкурент, більш легкий, більш зручний у користуванні - графітний олівець. В наші дні легкість, доступність, різнобарвність графітного олівця робить його найбільш популярним інструментом сучасних художників.

Перо - одним з головних інструментів європейського малюнка. В середні віки та в епоху Відродження художники носили перо з собою у спеціальному футлярі на поясі разом з чорнилами. Малюнок, виконаний пером відрізняє велика графічна виразність, він має динаміку. Перо дозволяє застосовувати різні нажими, завивки, могутні контрастні штриховки, плями. Ним малювали видатні живописці: Рембрандт, Тьєполо, Ван Гог, Мікельанджело. Сангіна, вугілля, італійський олівець також являють собою інструменти для малювання, які створюють м'яку фарбовану тканину.

Вугілля - техніка малюнку вуглем високо цінувалася старими майстрами, її широко використовують і сучасні художники. Для малюнка застосовують вугілля різних дерев. Цей матеріал дозволяє малювати вільно, з розмахом, особливо на папері високого формату із жорсткою поверхнею, на якому вугілля дає чорний оксамитовий тон. Ним із задоволенням робив свої ескізи Мікельанджело.

Італійський олівець, або чорна крейда, існує у двох варіантах - у вигляді природного чорного каміння (шиферна порода) і у вигляді штучної речовини, що виготовляється із сажі. Його полюбляв Леонардо да Вінчі, Голбейн Молодший, Пітер Пауль Рубенс. Сангіна або червона крейда дає витончений і аристократичний малюнок. Саме тому найбільшим успіхом вона користувалася у художників елегантного стилю, які прагнули до вишуканості малюнка і композиції. Першим вживає сангіну Леонардо да Вінчі. Малюнок сангіною милує око характерним забарвленням: від червоно-рожевого до темно-коричневого. Сангіна не придатна для швидкого начерку, вона вимагає точної, детальної розробленої форми. Французький художник Антуан Ватто - блискучий майстер сангіни. Печатна графіка - естамп (авторський відбиток з печатної форми), книжкова ілюстрація, плакат тощо. Печатна графіка часто-густо виконується під замовлення, для тиражування, вона розрахована на багатьох людей, вона пов'язана з пресою, книгами, рекламою. З оглядом на технічні прийоми, що їх застосовують художники печатна графіка потребує чотирьох складових:

1. Дошка або пластина на яку наносять малюнок.

2. Інструменти.

3. Друкарські фарби.

4. Процес друкування.

У залежності від печатної дошки і засобів друку розрізняють такі техніки:

1. Випукла гравюра (високий друк) до яких ми відносимо ксилографію і ліногравюру.

Ксилографія - (від ксило - дерево) є найбільш простим і демократичним різновидом друкованої продукції. На дерев'яну дошку наносять малюнок і вирізбляють його. Фарбою покривають випуклі місця і роблять відтиск. Видатним майстром ксилографії був німецький художник Альбрехт Дюрер, який створював справжні шедеври. Ксилографія широко використовується у книжковій ілюстрації. Широко відомий український графік Ф.Нарбут розробив цілу теорію оформлення книги як цілісну систему.

Ліногравюра - гравюра на лінолеумі з'явилася не так давно, у середині 19 ст., коли почали випускати лінолеум. Цей матеріал легко піддається обробці, малюнок на ньому лягає м'якенько, він дає можливість поєднувати широкий штрих і кольорові плями. Українські художники Г.Якутович і його син здобули світової слави у ліногравюрах. Поглиблена гравюра (глибока печать). Зображення на металеву пластину наноситься у вигляді жолобків подряпин, бороздин. Їх заповнюють фарбами, а потім на друкарському верстаті роблять відтиски. До поглибленої гравюри належать всі види гравюровки по металу: механічний, хімічний, змішана техніка. До механічного відноситься "суха голка", різцова гравюра, мецо-тинто. Ця техніка започаткована на тому, що художник наносить подряпини спеціальним інструментом. В цій техніці залюбки працювали Дюрер і Рембрандт, її застосовують сучасні художники. Офорт (хімічна гравюра). Техніка офорту міститься в тому, що малюнок наноситься на товстий шар воску або лаку, які вкривають металеву пластину. Після чого останню вміщують у розчин азотної кислоти, яка роз'їдає відкриті ділянки металевої поверхні.

Розквіт мистецтва офорту припадає на 17 ст. Прекрасними офористами були голландець Рембрандт, іспанець Гой'я, українець Т.Г.Шевченко. До плоскої гравюри (малюнок і фон знаходяться в одній площині) відноситься гравюра на камені - літографія. На кам'яну дошку накладається туш або фарба, а потім камінь вміщується в кислоту, яка протравлює малюнок, друкування відбувається на спеціальному верстаті. Графічні твори лаконічні і зрозумілі, вони мають величезний спектр впливу на глядача: від масового плакату до інтимного особистого сприйняття начерку, мініатюри, ілюстрації.

Скульптура.

Це вид мистецтва, що розмовляє мовою пластичних мас. її можна обійти навкруги, помацати, сприймаючи з різних точок зору. Таку скульптуру називають круглою. Існує також скульптура, що виступає з площини, вона називається рельєфна скульптура. Існує три типи рел”єфів.

1. Барел”єф (низький рел”єф) випукла частина виступає з площини наполовину.

2. Горел”єф (високий рел”єф) - скульптурна форма виступає над площиною більше ніж наполовину, наближаючися до круглої скульптури.

3. Поглиблений рел”єф, в якому зображення витискається на поверхні. Скульптура у своїй класифікації має три основних технологічних групи:

а) пластика - ліпка у м'яких матеріалах (віск, глина, гіпс);

б) обробка твердих матеріалів (дерево, каміння, кістка);

в) відлив і карбування у металі.

"Мистецтво відсікати зайве" називав Мікельанджело скульптуру в камінні та мармурі. Творчий процес скульптора тривалий і складний. Він вимагає великого фізичного напруження. Свою художню ідею художник висвітлює у віску або глині. З глиняної скульптури робиться відлив, який, в свою чергу, служить моделлю для відбиття у камінні або металі. Глина - найбільш пластичний і легкий матеріал. Вона також може виступати як самостійна техніка. У Стародавній Греції виготовлялися прекрасні глиняні скульптури з обпеченої глини (теракоти).

1. Обпечена глина, вкрита прозорою або кольоровою глазур'ю - (майоліка), широко використовується у сучасній кераміці. Вироби із спеціальної білої глини, вкриті глазур'ю відомі всім нам як фаянс і фарфор.

2. Дерево - один із найстаріших матеріалів, гнучкий дешевий. При обробці дерева виявляють його природні малюнки волокон, нарости. Все це створює прекрасну і різнобарвну фактуру поверхні скульптури. З пород дерев, у практиці скульпторів, найбільше ми зустрічаємо дуб, карагач, горіх.

Мармур - найбільш благородний, розкішний і улюблений матеріал скульптора.

Сучасні майстри широко застосовують і використовують нові матеріали, раніше невідомі скульптору бетон, сталь, різноманітні сплави, що відкриває широкі можливості у образному вирішенні твору.
ЛІТЕРАТУРА

1. Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. - М.: Изобразительное искусство, 1989, Вып. 2.

2. Ильина Т.В. История искусств. Русское и советское искусство. - М.: Высшая школа, 1989.

3. История зарубежного искусства. /Под ред. М.Т.Кузьминой. - М.: Искусство, 1980.

4. Популярная художественная энциклопедия, - М.: Сов. Энциклопедия.1986.
^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

Тема "Види та жанри образотворчого мистецтва"

Задача заняття:

Відвідання тематичної художньої виставки у Державному Будинку художника, або у виставочних залах спілки художників.
^
Мета заняття

Ознайомлення студентів із різновидами сучасного образотворчого мистецтва, яскравими представниками традиційного та авангардного малярства, сучасними прикладниками, з метою формування потреби у постійному спілкуванні з мистецькими творами і діячами мистецтва.
^
Методичні рекомендації

Студенти приходять на виставку, уважно оглядають її, занотовують прізвища художників, назву найбільш цікавих творів, особливу увагу звертаючи на техніку, манеру, колорит, задуми тієї чи іншої роботи. Переходячи до залів, де експонуються графічні твори, студенти уважно розглядають гравюри, визначають їх види, жанри. Після закінчення огляду студенти обмінюються думками з викладачем, який відповідає на їхні запитання і отримують завдання для самостійної роботи.

Завдання для самостійної роботи:

Кожен студент, відвідавши виставку, повинен скласти рецензію на живописне полотно або графічну роботу одного з авторів, або схарактеризувати творчу манеру кількох робіт одного автора (за вибором).

В рецензії студент повинен:

1. Висвітлити власну точку зору на творчий метод автора. Схарактеризувати його творчу манеру (академічну або авангардну).

2. Визначити:

• творчий метод;

• колорит;

• технічні прийоми;

• жанр твору (історичний, побутовий, біблейський, міфологічний, портретний, пейзажний натюрморт, тощо).

3. Назвати 3-4 роботи (назва твору, прізвище художника, скульптора, техніка) які сподобались рецензенту.

4. Назвати роботи, які не сподобалися або незрозумілі твори.
^ ТЕСТОВІ ПИТАННЯ

по перевірці знань студентів І курсу

з дисципліни "Українська культура"

1. Назвіть прізвище художників, чиї роботи

а) сподобались дуже ________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

б) сподобались _____________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

в) справили приємне враження _______________________________________________________

__________________________________________________________________________________

2. Назвіть роботи, в яких Ви відмітили найцікавіші художні засоби

світотінь __________________________________________________________________________

колорит ___________________________________________________________________________

фактура мазка _____________________________________________________________________

дивна композиція __________________________________________________________________

творча фантазія ____________________________________________________________________

сюжет ____________________________________________________________________________

настрій ___________________________________________________________________________

3. Яка графічна техніка сподобалась на виставці:

офорт ____________________________________________________________________________

ліногравюра _______________________________________________________________________

ксилографія _______________________________________________________________________

малюнок олівцем __________________________________________________________________

сангіна ___________________________________________________________________________

акварель __________________________________________________________________________

тощо _____________________________________________________________________________

4. Яка скульптура сподобалась? Чому? Назвіть прізвище автора. ___________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

5. Назвіть роботи авторів декоративно-прикладного мистецтва, на які Ви звернули увагу ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Роботи яких авторів Ви придбаєте

до офісу __________________________________________________________________________

до власного інтер'єру _______________________________________________________________

7. Назвіть роботи які зовсім не сподобались. Чому:

не зрозумів задуму _________________________________________________________________

не люблю авангарду ________________________________________________________________

неестетична робота _________________________________________________________________

тощо _____________________________________________________________________________

8. Чи часто Ви буваєте на виставках? Підкресліть:

постійно час від часу ніколи

Прізвище __________________________________ Група ____________________________

ЛІТЕРАТУРА

1. Ильина Т.В. История искусств. Русское й советское искусство. - М.: Высшая школа, 1989.

2. Популярная художественная энциклопедия, - М.: Сов. Энциклопедия,1986.

3. Енциклопедія культурології. - М.: Прогрес, 1998.
^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

Тема "Російське образотворче мистецтво

18-19 століття"

Задача заняття:

Знайомство з експозицією живопису Державного музею російського мистецтва. Звернення до колосального культурного потенціалу, нагромадженого в колекції музею.

Мета заняття!

Сформувати ціннісні орієнтації, зразки і норми поведінки, що сприяють виникненню високого рівня свідомості, культури та патріотизму.

Методичні рекомендації:

Музей російського мистецтва існує з 1922 року. Він розміщується в особняку відомого київського промисловця, мецената Федора Терещенка. Колекція живопису та скульптури Київського музею нараховує безцінні полотна Репіна, Шишкіна, Верещагіна, Левицького, Рокотова, Брюллова, скульптури Антокольського, Клодта, Лансере, Трубецького, унікальну порцеляну, скло ХУІ-ХІХ ст.

Практичне заняття із студентами по курсу "Українська та зарубіжна культура" розпочинається у залі, де експонуються парадні портрети 17 сторіччя та портретні мініатюри 18 сторіччя.

Викладач звертає увагу слухачів на портрети Антропова, його учня Левицького, який до 30-ти років жив і працював у Києві. Колекція музею нараховує кілька портретів роботи Левицького. Серед них є славнозвісні: "Портрет невідомої у голубому", "Портрет Великої княгині", "Портрет Єкатерини II".

У залі, де демонструються полотна 18 століття, увагу відвідувачів привертають прекрасні портрети, учня Левицького, художника Боровиковського, виходця з України (М.Миргород), що зазнав великої слави у Петербурзі; портретна галерея художника Рокотова, пейзаж одного з перших російських пейзажистів А.Матвєєва.

У так званому "пушкінському" білому залі, де експонуються роботи художників 19 століття: Брюлова, Кіпренського, Федотова, Айвазовського, студентам пропонується самостійний огляд експозиції з подальшим обговоренням.

Велику цікавість відвідувачів викликають роботи художників-передвижників: І.Репіна, М.Ге, І.Шишкіна, В.Перова, І.Крамського, В.Поленова).

На завершення огляду студенти відвідують зал, де виставлено стенди із художнім склом, порцеляною, фаянсом.

Завдання для самостійної роботи:

1. Назвати кращого (за власним розумінням) художника другої половини XVIII століття. Схарактеризувати особливості його творчої манери, визначити психологізм персонажів.

2. Назвати роботи кращих художників першої половини XIX ст.

3. Назвати найбільш сподобавшийся пейзаж художників другої пол. XIX ст.

4. Назвати найбільш цікаву роботу побутового жанру.

5. Назвати портрети, що сподобалися більше за інших.
^ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

для самостійної роботи студентів заочного відділення

1. Життя і творчість Д.Левицького.

2. Боровикірський - видатний портрет 18 століття.

3. Україна у життя і творчість художника-кріпака Тропініна.

4. І.Федотов - яскравий представник критичного реалізму у російському живописі 19 ст.

5. Творчий шлях художників - передвижників, учасників "бунту 13" у Петербурзькій художній академії (М.Крапивський, В.Перов, М.Ге, В.Прянішніков та ін.)

6. Українські мотиви у творчості І.Репіна.

7. Життя і творчий шлях "великого трудівника" І.Шишкіна.

8. Брати Васнєцова у Києві.

9. М.Врубель - батько російського символізму.

10. Творчість художників угрупування "Мир искусства". (Бакcт, Лансере, Сомов, Добужинський, Кустодієв, Коровін та ін.)

11. Художники об'єднання передвіжних художніх виставок та їх роль у демократизації мистецтва другої половини XIX сторіччя.

^ ТЕСТОВІ ПИТАННЯ

за результатами практичного заняття

1. Назвіть художні твори, які справили найбільше враження, визначить жанр роботи:

а) художники другої половини 18 от.: _________________________________________________

__________________________________________________________________________________

б) художники першої половини 19 ст.:_________________________________________________

__________________________________________________________________________________

в) художники другої половини 19 ст.: _________________________________________________

__________________________________________________________________________________

г) художників, які працювали на зламі століть: __________________________________________

__________________________________________________________________________________

2. Назвіть роботи художників, які входили в угрупування "Художників-передвижників":

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

3. Назвіть твори визначених скульпторів, визначте матеріал роботи:________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

4. Назвіть вироби по виробництву фарфору чи порцеляни: ________________________________

__________________________________________________________________________________

5. Назвіть приклади барельєфної чи горельєфної скульптури:______________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

Прізвище _________________________________ Група ____________________________

ЛІТЕРАТУРА:

1. Музей русского искусства. Киев. - К.: Мистецтво, -1986.

2. Куреніна Л.Т. Художні музеї та виставки Києва. - К.: Реклама, 1982.

3. Історія російського мистецтва. - М.: Изобразительное искусство, 1987. - 397 с.

4. Зотов А.І. Російське мистецтво від стародавніх часів до початку XX століття. - М.:Искусство, 1989. -416.

^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

Тема "Знайомство з експозицією живопису 18І-19 століття
в державному музеї українського мистецтва"

Задача заняття:

Знайомство студентів з фундаментальними досягненнями мистецтва живопису, шляхом розкриття різноманітності мистецьких живописних шкіл, показу культурних цінностей минулого і сучасного, їх значущості в життєдіяльності людини.

Мета заняття:

Залучити студентів до культурної скарбниці, яка є національною гордістю народу України. Сформувати ціносні орієнтації, що сприяють виникненню високого рівня свідомості та культури.

Методичні рекомендації:

1. Музей побудовано у 1898-1900 роках, за проектами архітектора Г.П.Бойцова та гражданського інженера В.В.Городецького, як будинок Київського художньо-промислового та наукового музею. В архітектурі цієї монументальної споруди вбачається прагнення авторів відродити, у своєрідній трактовці, форми грекодоричного храму. До входу в музей ведуть широкі (17 м) гранітні сходи. Головний фасад витримано у античному стилі; у центрі його розташовано доричний портик з шістю колонами, які підтримують великий фронтон, у котрому розташована скульптурна група з алегоричним сюжетом "Торжество мистецтва". По вуглах будівлі розміщено величезні фігури грифонів. Завдяки вмілому використанню рел'єфа високий будинок сприймається як двоповерховий.

2. Викладач запрошує слухачів до залу, де розмістилась колекція українського парадного портрету ХУІІ-ХУІІІ століття (парсуна). Студенти самостійно оглядають експозицію, а потім висловлюють свої враження і дають питання викладачу. Використовуючи цей метод, викладач проводить їх через експозицію художників XVIII століття, художників XIX століття (Левченко, Ярошенко, Пімоненко, Светлицький та ін.). Після відвідання залів де експонуються роботи художників на XX століття (Мурашко, Петрицького, Нарбута та ін.) викладач підводить підсумки заняття, обмінюється думками, відповідає на питання студентів, пропонує теми рефератів.
^ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

для самостійної роботи студентів заочного відділення

1. Т.Г.Шевченко - засновник критичного реалізму в українському живописі.

2. Українські художники-передвижники. Життя і творчість. (К.Костанді, П.Левченко, М.Кузнецов, М.Пімоненко, Г.Світлицький.)

3. Українська тематика у творчості російських майстрів (І.Репін, М.Ге, І.Крамськой, А.Куїнджі).

4. Видатні представники пейзажного жанру. (С.Васильківський, П.Левченко, С.Світлославський, М.Ткаченко, П.Волокідін).

5. Творчість українських художників, що належать до розстріляного покоління (М.Бойчук, О.Павленко, І.Падалка, В.Седляр).

6. Видатні українські митці 20-х років (М.Бурачек, І.Іжакевич, Ф.Кричевський, Д.Маневич, А.Петрицький).

7. Творчість видатного українського художника О.Мурашко (1875-1919).

8. Самоука Катерина Білокур - феномен світового масштабу.

9. Творчість сучасних українських художників. (Т.Яблонська, М.Глущенко, О.Захарчук, С.Одайник, В.Рижих, О.Рапопорт).

Студент може аналізувати творчість кожного художника окремо, або дати відповідь на питання-блок.
ЛІТЕРАТУРА

1.По запропонованим темам накопичена у бібліотеках мистецтв. Радимо працювати саме в них.

2. Київ, вул. В.Житомирська, 3.

3.Київ, Повітрофлотське шосе, 19.
^ ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Тема "Українське декоративно - прикладне мистецтво"

Заняття відбувається в музеї українського декоративно-прикладного мистецтва.

Задача заняття:

Познайомити студентів з експозицією музею декоративно-прикладного мистецтва, звернути їх увагу на колосальний творчий потенціал, надзвичайну художню самобутність українського народного мистецтва, його красу і поетичність.

Мета заняття:

Сформувати інтерес до декоративно-прикладного мистецтва, народних ремесел, повагу до національного творчого феномену, розуміння неповторності українського наївного мистецтва, його цінності; бажання підтримки розвитку народних талантів у майбутній професійній діяльності.

Зміст заняття:

Кожний зал музею являє собою колекцію творів народного мистецтва. Переходячі із залу в зал, студенти оглядають колекції рушників, килимів, жіночого та чоловічого одягу, писанок, тощо. Кульмінацією експозиції є виставка творів геніальної самоуки Катерини Білокур, творчість якої може бути співвіднесена з роботами геніїв італійського Відродження. Студенти знайомляться також з роботами народної художності України, лауреата. Державних премій Т.Г.Шевченка, Марії Приймаченнко, роботами Ганни Собачко, Микола Шостака, скульптора Ольги Рапай та інших художників, які створюють - щедрий світ любові, мудрості, фантазії і мрії.

Завдання для самостійної роботи:

Назвіть прізвище майстрів, чиї роботи сподобались, у різновидах народної творчості, представленої у залах музею.

- малюнок;

- різб'ярство;

- кераміка;

- ткацтво;

- батік;

- вишивка;

- аплікація;

- писанки.

ЛІТЕРАТУРА

1. Білецький П.О. Українське мистецтво другої половини XVII - XVIII століть. - К.: Мистецтво, 1981-160с.

2. Лобановский Б.Б., Говдя П.У. Українське мистецтво другої половини XIX - початку XX ст. К.: Мистецтво, 1989 - 204 с.

3. Марія Приймаченко. - К.: Мистецтво, 1989.

^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема "Архітектурні пам'ятки старовинності"

Місце проведення заняття: Музей "Софія Київська".

Задача заняття:

На матеріалах експозиції музею показати, що давньоруське мистецтво виникло на національному грунті. Живильним джерелом його була візантійська культура. Софія-Храм держави об'єднаної під владою Київського Князя.

Мета заняття:

Сформувати думку про велич архітектурного мистецтва Київської Русі, викликаючи шанобливі почуття до наших пращурів.

Методичні рекомендації:

Софійський собор всесвітньо відома пам'ятка історії, архітектури і монументального живопису 1-ї полов. 11 ст. Софійський собор споруджено в період розвитку Київської Русі. Назва собору походить від грецького слова "Софія" - "Мудрість". Збудований як головний митрополичий храм Русі, Софійський собор був громадсько-політичним і культурним центром Київської держави. В соборі відбувались церемонії " посадження" послів, біля нього збиралися віча київські, тут велося літописання і була створена Ярославом Мудрим, перша в давній Русі, бібліотека. Розміри Софійського собору: довжина - 37 м, ширина - 55 м, висота від підлоги до зеніту центрального купола - 29 м . Імена його будівельників невідомі. Первісні форми романського стилю Софійського собору зберігалися до XVII ст., про що свідчать малюнки голландського художника А.Вестерфельда (1651). Це була / прямокутна споруда, з півночі, заходу та півдня оточена двома рядами відкритих аркових і галерей. Завершували собор 13 башт, вкритих листовим свинцем. Фасади храму не тинкувалися і були оздоблені декоративними нішами, орнаментом, живописом. Софійський собор прикрашено мозаїками (спочатку було 640 кв.м, збереглося 260 кв.м). Центром композиції є зображення Христа-Вседержителя у головному куполі (діаметр 4,1м). Найкраще збереглися мозаїки у центральній апсиді - Богоматері "Оранти" (вис. 5.45м), під нею багатофігурна композиція "Євхаристія" та зображення "отців церкви". Мозаїки гармонійно поєднуються з фресковим живописом (зберігалося близько 3 тис кв.м тематичного та орнаментального живопису). Особливу цінність серед фресок Софійського собору становлять композиції у центральному підкупольному просторі, а також груповий портрет сім'ї Ярослава Мудрого. Зберіглися зображення чотирьох постатей на південній стіні центрального нефа і дві - на північній. На малюнку зображено Ярослава Мудрого з -макетом Софійського собору в руці і дружину Ярослава княгиню Ірину, які йдуть до Христа, біля якого можливо стояли князь Володимир і Ольга. Портрет сім'ї Ярослава -унікальна пам'ятка давньоруського портретного монументального живопису. Вона свідчить про широкі зв'язки, які мав Київський двір з найбільшими державами Європи. Дружина Ярослава, Ірина була шведською принцесою (Інгігерда), його сини Святослав і Всеволод одружилися з грецькими царівнами, дочки Єлизавета, Анна та Анастасія були королевами Норвегії, Франції і Угорщини.

На стовпах - численні зображення святих, на стінах бані - сцени з придворного життя, полювання та розваг. У центральному нефі собору, на західній стіні, виконана олійними фарбами у XVIII ст. композиція "Перший Вселенський собор". Велику цінність мають декоративні твори XI ст.: інкрустоване мозаїкою кам'яне крісло митрополита, різьблені шиферні огорожі хорів з соковитим барел'єфним орнаментом. Інтер'єри Софійського собору доповнюють фрескові орнаменти,- мозаїчні підлоги, мармурові оздоби, тощо. У Володимирському нефі була великокнязівська усипальниця, де поховано Ярослава Мудрого, Всеволода Ярославича, Ростислава Всеволодовича, Володимира Мономаха та інших. Зберігся лише саркофаг Ярослава Мудрого.

За свою багатовікову історію собор пережив навали ворогів, пограбування, часткові руйнування, ремонти й перебудови. Після татаро-монгольських навалів (1240) собор поступово руйнувався. В XVI ст. Софійським собором володіли уніати. В ЗО - 40 рр. XVII ст. київський митрополит П.Могила заснував в Софійському соборі чоловічий монастир. У 1685 - 1707 рр. собор відбудовано у формах українського барокко. Певних змін собор зазнав також у XVIII - XIX ст. Бароковий іконостас собору було виконано 1731 - 47 рр. (зберігся нижній ряд). У XX ст. в Софійському соборі проведена реставрація. З 1934 р. весь архітектурний комплекс Софійський собор оголошено державним заповідником.

Завдання студентам для самостійної роботи:

1. Визначити архітектурний стиль в якому побудовано Софію в XI ст.

2. Визначити архітектурний стиль дзвіниці собору.

3. Назвати деталі, характерні для стилю українського бароко.
ЛІТЕРАТУРА

1. Ю.А.Асєєв. Архитектура древнего Києва. - К.: будівельник, 1982.

2. Софійський музей-заповідник. - К.: Мистецтво, 1990.

^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

Тема "Київська архітектура 19, початку 20 століття,

знайомство з пам'ятниками класики готики, модерну"

Задача заняття:

Познайомити студентів з пам'ятниками архітектури Києва, розкрити перед ними значущість архітектури як будівельного мистецтва, показати органічну єдність функціональності, конструктивності та художнього оформлення кращих архітектурних споруд. Розкрити поняття стилю в архітектурі, продемонструвати різновиди та типи архітектурних будівель.

Мета заняття:

Відпрацювати навички орієнтації у архітектурному категорійно-понятійному апараті, розпізнавання архітектурних стилів, ордерів, камінного декору. Сформувати думку про обумовленість архітектури станом розвитку культури, техніки, естетичними, релігійними ідеалами кожної епохи та її соціально-політичним ладом. Спонукати студентів для самостійної роботи по вивченню архітектурних пам'яток м. Києва.

Методичні рекомендації:

Заняття проводяться у вигляді тематичної пішохідної прогулянки по вулицях Печорська (район що має історичну назву "Липки").

Пішохідна прогулянка розпочинається у районі вулиці Інститутської, яка отримала свою назву від Інституту благородних дівиць, побудованого у 1838-1842 (арх. Б.У.Береті) у стилі класицизму, на території маєтку генерала М.Е.Бегічева. Будівля має симетричну композицію, центром якої є полуротонда, що складається з парних колон коринфського ордену. До Інституту був прибудований будинок-флігель для викладачів. У другій половині XIX століття на вулиці були споруджені будинки біржі (М7), банку (1902-1905р. М9). Будівля банку у стилі північно-італійської готики була споруджена за проектом А.В.Кобелева та А.М.Вербицького. У 1935р. до нього було прибудовано ще два поверхи. Фасад будинку прикрашено лабрадорітовими колонами, багатою орнаментикою. Центральна частина будинку має портал з лабрадорітовою колонадою.

Район Липок інтенсивно забудовувався в другій половині XIX століття та на початку XX століття. Саме в ці часи Київ переживав кілька так названих "будівельних бумів", характерних для капіталізму, в результаті яких центральні квартали забудовувались великими будинками з еклектичними фасадами. Житлові будинки зводились із цегли, з різними за характером, стилем, матеріалом, кольором та висоті стилях: ампір, бароко, класицизм, модерн, що в певній мірі відповідало капризам і несталеним смакам власників. Але все таки еклектична архітектура кінця XIX століття змінюється стилем модерн, який з надзвичайною швидкістю знайшов розповсюдження майже у всіх країнах світу на початку XX століття.

Приклади вищезгаданої забудівлі ми знаходимо на вул.Шовковичній, яка відома з початку XIX ст. під назвою Аптерської, оскільки на ній знаходилась одна з перших аптек міста. У другій половині XIX - початку XX століття вулиця забудовувалась особняками багатих киян. У стилі ренесансу побудовано дім С.С.Могілевцева (М17). Викликає цікавість садиба що належала управляючому маєтками сахарозаводчика Терещенко (ї^14), архітектор Р.Ф.Мерцер. На вулиці розташовано особняк поміщика Ковалевського (15(1), який споруджено у стилі романської архітектури (архітектор П.Ф.Альошин 1911-191 Зр.).

Яскравим прикладом Київського модерну служить будинок В.В.Городецького (1963-1930). Від був побудований у 1902-1903 роках у формі куба, з характерним для модерну використанням різних стилів. Його фасади прикрашені скульптурами (автор - Е.Саля) з цементу, якій вироблявся на Київському заводі "Фор" співвласником якого був сам архітектор. Від "будинку з химерами" ми виходимо на площу І.Франко, яка лише 100 років тому являла собою ставок у садибі професора Мерінга, та вулицю Миколаївську, яка прокладена у кінці XIX ст. по території бувшого Меренгівського саду. Забудовувалася доходними домами у стилі віденського модерну (архітектори Е.А.Брадтман та Г.П.Шлейфер). Один з перших будинків, побудованих у стилі модерн, є будинок М15, запроектований і побудований вищезгаданими архітекторами. За своєю характеристикою, ця будівля являє собою яскравий приклад естетських поглядів, притаманних архітектурі початку століття. Центральний елемент у композиції -величезний маскарон людської голови, вхід має арку у формі підкови, фасад орнаментовано зображенням фантастичної рослинності. Будинок М9 належав відомому київському підрядчику і купцю 1-ої гільдії Л.Гінзбургу /стиль віденський модерн/. Будинок М4 та М6 належали генералу Баскакову, будинок М13 належав відомому фабриканту меблів І.І.Кімайеру, який використовував його як павільйон та складські приміщення для продажу меблів.

Завдання для студентів заочного відділення.

1. Виконати контрольну роботу, користуючись словником архітектурних термінів. Під кожним малюнком напишіть назву зображеного на ньому архітектурного елементу.

2. Користуючись таблицею "Ведучі архітектурні стилі Європи" визначити архітектурний стиль будівель, розташованих на вулицях старого міста.

3. Описати найбільш цікаві елементи кам'яного декору будинків 19-20 століття в центральних районах міста.

^ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

для самостійної роботи студентів заочного відділення

1. Архітектура Древньої Греції.

2. Римська архітектура.

3. Романська архітектура.

4. Архітектура готики.

5. Архітектура Ренесансу.

6. Архітектура барокко.

7. Класицизм як архітектурний стиль.

8. Українська народна архітектура.

9. Київський модерн (арх.Городецький).

10. Київська архітектура постмодерну.

ЛІТЕРАТУРА

1. Рибаков М. Невідомі та маловідомі сторінки історії Києва. - К.: Кий, 1998.

2. Манаков Д. Архітектор Городецький. - К.: Кий, 1999.

3. Станькова Я. Тьісячелетние развитие архитеюурьі. - М.: Мьісль, 1989.
^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема "Особливості розвитку вітчизняного театру"

Заняття проводиться у державному музеї театру та кіно

Задача заняття:

Знайомство з експозицією Київського музею театру і кіно на матеріалах якого студенти вивчають етапи розвитку українського театру від вертепу до наших днів.

Мета заняття:

Розширити світогляд студентів, привити їм любов до вітчизняного театру, сформувати культуру відвідання театральних вистав.

Методичні вказівки:

Музей театру і кіно був створений у 1923 році в Києві на підґрунті, колекції театру "Березіль". Сьогодні у фондах музею більше 200 тис. експонатів: костюми, реквізит, ескізи та макети до спектаклів, твори живопису, графіки та скульптури, рукописи, фотографії, листи, фоно- і фільмотеки. Серед унікальних експонатів музею - вертеп 18 ст. з комплектами ляльок, народних музичних інструментів 18-19 ст., рукописи п'єс М.Кропивницького, І.Карпенко-Карого, Н.Садовського, П.Саксаганського, збірки афіш і програм, починаючи з 1816 року.

Завдання студентам для самостійної роботи:

Відвідати театральний спектакль, написати письмову рецензію на нього. В рецензії студент повинен висвітлити наступні питання:

  • актуальність п'єси;

  • розкриття концептуальної ідеї драматичного твору у режисерському рішенні;

  • творчу фантазію режисера;

  • наявність професійного ансамблю;

  • окремі акторські роботи;

  • оформлення (сценографію) спектаклю;

  • музичне оформлення постановки;

  • загальний настрій спектаклю;

  • реакцію глядацького залу;

  • власну реакцію.

Обсяг рецензії 1-2 сторінки.
^ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

для самостійної роботи студентів заочного відділення

1. Древньогрецький театр.

2. Комедія дель арте.

3. Шекспірівський театр.

4. Старовинний український театр (вертеп, шкільна драма).

5. Театр 18 століття.

6. Особливості розвитку професійного українського театру XIX ст.

ЛІТЕРАТУРА

1.Василько В. Театру віддане життя. - К.: Мистецтво, 1984.

2.Кузикіна Н. Становлення української радянської режисури (20-х - початок 30-х років)-К.: 1984.

3.Мар'яненко І. Сцена, актори, ролі. - К.: Мистецтво, 1985.

4.Історія зарубіжного театру. Ч.ІІ. - М,: Просвещение, 1986.

б.Історія западноєвропейського театру. /Під ред. С.Мокульського. - М., 1986.
^ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема "Професійний український театр"

Заняття відбувається у музеї М.Заньковецької

Задача заняття:

Вивчення матеріалів накопичених у фондах меморіального музею видатної української актриси Марії Заньковецької (1854-1934).

Мета заняття:

Спонукати студентів до самостійної роботи по вивченню історії вітчизняного театрального мистецтва.

Зміст заняття:

Меморіальний музей-квартира народної артистки Республіки Марії Костянтиновни Заньковецької розташовано у будинку по вул.Червоноармійській М21, де вона прожила останні 16 років свого життя. Свою професійну діяльність актриса почала у 1882 року у трупі Марка Кропивницького, у 1907 році почала грати у першому українському стаціонарному театрі. У 1908 році громадськість міста відмічала 25-річний ювілей драматичної діяльності великої актриси.

Уславлену актрису привітали представники російського і українського театрального мистецтва, громадськість міста, країни.

В експозиції музею зібрані матеріали про життя і творчість великої актриси, її фотографії, костюми, особисті речі, цікаві матеріали про видатну театральну сім'ю Тобілевичів, до якої належала Марія Костянтинівна, її роль у розвитку українського професійного театру.
^ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

для самостійної роботи студентів заочного відділення

1. Марія Заньковецька - видатна актриса українського професійного театру поч. XX ст.

2. М.Заньковецька у спогадах сучасників.

3. Сім'я Тобілевичів та її роль у розвитку українського театру.

4. Режисер Лесь Курбас

5. Українська театральна драматургія.

ЛІТЕРАТУРА

1. Березіль. Лесь Курбас. Із творчої спадщини. - К.: Мистецтво, 1983.

2. Василько В. Театру віддане життя. - К.: Мистецтво, 1984.

3. Воронін. Театр і драма. 36. статей. - К., 1989.

4. Дурилін С. Марія Заньковецька. - К.: Мистецтво, 1985.

^ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Практичні заняття відбуваються у музеях, картинних галереях, вулицях старого Києва.

Практичні заняття по темі 2 “Культура Київської Русі” проводиться у музеї “Софія Київська”, Михайлівському або Видубицькому соборах, Андріївському узвозі. (4 год.)

^ Практичне заняття по темі 3 “Культура України в ХІV-ХVІІ ст.” проводиться у національному музеї України. (4 год.)

Практичне заняття по темі 4 “Культура України ХVІІІ-ХІХ ст.” проводиться у музеях Російського та Західного мистецтва. (4 год.)

^ Практичне заняття по темі 5 “Культура України ХХ ст.” проводиться у виставочному залі Спілки художників. (2 год.)

Практичне заняття з 4 по 6 тему проводиться у музеї декоративно-прикладного мистецтва, художніх галереях міста: “Гончара”, “Лавра”, “7х7”, Дім Миколи”.

^ Практичне заняття по темі 7 проводиться по вулицях Печерського району (Шелковична, Інститутська, Банкова, вул.Городецького, Лютеранська) та музеї “Києво-Печерська лавра” (8 год.)

Практичне заняття по темі 8 “Українська архітектура, музика та кіно” (розділ “Український театр”) та у одному з театрів міста. (8 год.)

Практичне заняття по темі 9 “Українська музика” проводиться у музеї театру музики та кіно (розділ “Українські народні інструменти”) та у залі органної музики, філармонії або театрі опери та балету. (8 год.)

Схожі:

Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" icon1. Види І жанри образотворчого мистецтва > Поняття образотворчого мистецтва, його види І жанри
Однак, кожен мистецький твір не є простим відбиттям дійсності, не є фотографією оточуючого нас світу. Кожен художній твір є сплав...
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" icon1. Види І жанри образотворчого мистецтва > Поняття образотворчого мистецтва, його види І жанри
Однак, кожен мистецький твір не є простим відбиттям дійсності, не є фотографією оточуючого нас світу. Кожен художній твір є сплав...
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconТема: Види І жанри образотворчого мистецтва
Дмитриева Н. А. Краткая история искусств. М.: Изобразительное искусство, 1989. Вып. 2 -317с
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconСемiнар n тема: Види I жанри образотворчого мистецтва
Дмитриева Н. А. Краткая история искусств. М.: Изобразительное искусство, 1989. Вып. 2 317 с
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconПрактичне заняття n види та жанри образотворчого мистецтва
Вiдповiдання тематичної художньої виставки у державному будинку художника, або у виставочних залах спiлки художникiв
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconТема Види І жанри образотворчого мистецтва
Однак, кожен мистецький твір не є простим відбиттям дійсності, не є фотографією оточуючого нас світу. Кожен художній твір є сплав...
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" icon1. Види та жанри образоворчого мистецтва
Тема 11. Особливості розвитку європейського театру. Від античності до наших днів
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconПрограма фахового іспиту з образотворчого мистецтва для вступників окр «спеціаліст»
Завідувач кафедри образотворчого мистецтва, дизайну та методики їх викладання кандидат архітектури, доцент Дячок О. М
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconУроку: „ Види І мова мистецтва
Жанри живопису: пейзаж ( сільський, архітектурний, марина), портрет, натюрморт, анімалістичний, історичний, міфологічний, біблійний,...
Тема \"Види та жанри образотворчого мистецтва\" iconТ. Г. Шевченка Програма творчого конкурс
Програма творчого конкурсу з образотворчого мистецтва розроблена на базі чинних програм з образотворчого мистецтва для 5-7 класів...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи