Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання icon

Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання




Скачати 284.14 Kb.
НазваЗвіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання
Дата13.07.2012
Розмір284.14 Kb.
ТипЗвіт

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Львівський національний університет імені Івана Франка

Педагогічний коледж


Звіт

про наявність до кожного курсу лекцій,

методичних вказівок для самостійного опрацювання,

списку літератури та прикладів тестових завдань.


Викладач: Ничкало Х. М.


Львів 2011


Зміст


1. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу «Малюнок, живопис» ДШВ – І.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


2. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу «Малюнок, живопис» ДШВ –ІІ.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


3. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу «Малюнок, живопис» ДШВ – IІІ.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


^ Методичні вказівки до курсу лекцій

«Малюнок, живопис».


Програмою передбачені в основному практичні заняття.

Роботи виконуються студентами на форматі А4, А3 графічними (простий олівець, італійський олівець, туш, сангіна), та живописними (акварельні та гуашеві фарби) матеріалами.

Важливу роль у навчанні предмету „Рисунок і живопис” відіграють заняття малювання з натури. Малюнки з натури можуть бути довготривалими (від 2 до 6 год.), з детальною проробкою і короткотривалими (5-20 - хв.).

Доцільно проводити малювання з натури предмета та явищ навколишнього середовища у форматі пленерних занять.

Щоб виконати малюнок на якусь тему, повинні втілити в нього знання нагромаджених під час цілеспрямованих екскурсій у виставкові зали, музеї, картинні галереї.

Малювання з натури у педагогічному коледжі починається із зображення предметів без перспективного скорочення за допомогою кольору або тону, використовуючи різні графічні матеріали (олівець, вугілля, сангіну, перо тощо), далі виконуються зображення окремих предметів у перспективному скороченні. Велику користь приносить для вихователя дошкільного закладу малювання птахів, тварин, людини з передачею їх форм, пропорцій, руху.

На уроках живопису вивчається послідовність процесу роботи акварельними та гуашевими фарбами. Особлива увага приділяється формуванню уміння правильно розміщувати малюнок окремого предмета: натюрморту, пейзажу, фігури людини тощо.

До основ зображувальної грамоти відноситься тематичне малювання, яке розвиває в студентів творче мислення, уяву, фантазію. Тематичні малюнки виконуються різними художніми матеріалами: олівцем, тушшю, вугіллям, сангіною, пастеллю, кольоровою крейдою, аквареллю, гуашшю, темперою.

Особливу увагу потрібно приділити творчому моменту у розв’язанні завдань композиції зображення, володінню технікою та дотриманню послідовності виконання роботи.

Необхідною умовою якісного навчання є виконання самостійних робіт студентами. Самостійні роботи студентів виконуються на форматах за вибором. Огляди студентських робіт (практичних) проходять щосемеатра. На огляд обов’язково виставляються всі роботи, що виконувались на заняттях протягом семестра, а також самостійні роботи студентів.

Програма враховує ступінь і характер попереднього шкільного курсу образотворчого досвіду студентів.

Основні прийоми роботи викладач демонструє особисто поряд з педагогічним малюнком на дошці.


^ Основні вимоги до знань і навичок студентів.

На кінець вивчення курсу предмета студенти повинні знати:

  • види та жанри образотворчого мистецтва;

  • закони лінійної, повітряної перспективи;

  • назви фарб акварельних, гуашевих і вміти ними користуватись;

  • закономірності передачі об’єму предметів світлотінню;

  • основні пропорції та правила послідовності зображення людини, птахів, тварин;

  • закони, правила та прийоми композиції;

  • професійну термінологію, передбачену програмою;

  • мати поняття про українське і зарубіжне образотворче мистецтво.

Студенти повинні вміти:

  • самостійно аналізувати твори образотворчого мистецтва, висловлювати власну думку з приводу художніх особливостей твору;

  • малювати предмети – площинні та об’ємні;

  • послідовно малювати натюрморт, пейзаж, інтер’єр в кутовому і у фронтальному положенні;

  • зображувати з натури, пам’яті, за уявою комах, птахів, тварин, людину з урахуванням теоретичних основ побудови зображення;

  • передавати кольором настрій і стан зображуваного, спостерігати і передавати у композиціях пори року, доби, зміни забарвлення предметів у зв’язку з їх розташуванням у просторі;

  • створювати малюнки на теми з оточуючого життя;

  • створювати ілюстрації до літературних творів;

  • вміти створювати самостійні художні роботи, використовуючи різні графічні та живописні матеріали.



Перелік тем для самостійного опрацювання (згідно програми)

до курсу лекцій

«Малюнок, живопис».

^ ДШВ-І

ІІ-семестр

Модуль №1. Малюнок як основа образотворчого мистецтва. Відомості з теорії образотворчої грамоти, малювання окремих предметів.

Самостійна робота №1. Самостійно опрацювати додаткову літературу на тему: «Історія розвитку малюнка», «Видатні художники України».

Самостійна робота №2. Виконання педагогічного малюнка лопати.

Самостійна робота №3. Зібрати власну колекцію репродукцій графічних картин.

Самостійна робота №4. Завершити малюнок розетки з натури.


Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Проців В.І., Кириченко М.А., Щербакова К.В. «Образотворче мистецтво»: Навчальний посібник для 1 – 3 класу. – Київ, 1992.

3. Теодор Аксентович «Художники Львова. Польские художники». Частина 1

«Художники Львова. Польские художники». Частина 2.

4. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.


Модуль №2. Основні відомості про закони лінійної та повітряної перспективи та їх використання в рисунку. Значення освітлення для виявлення об’ємної форми і просторового положення предметів у рисунку.

Самостійна робота №5. Передати на малюнку перспективні зміни прямокутних площин напіввідчиненого вікна.

Самостійна робота №6. Зобразити предмети меблів, що мають грані (шафа, тумба, комод). За вибором студентів.

Самостійна робота №7. Зобразити шпаківню у кутовому положенні на різному рівні відносно лінії горизонту.

Самостійна робота №8. Виконати малюнок відра.

Самостійна робота №9. Виконати пошуково-дослідницьку роботу на тему: «Львівські художники».

Самостійна робота №10. Завершення малювання з натури архітектурних об’єктів (пленер).


Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Ратнічин В.П. «Перспектива». – 2-ге вид. – Київ. Вища школа, Головне видавництво, 1977.

3. Клименко А.Р. «Малюнок вчителя». Методичні рекомендації. – Харків, 1998.

4. «Історія українського мистецтва». – Київ, 1986.

5. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.


ДШВ-ІІ

ІІІ-семестр

Модуль №3. Живопис – вид образотворчого мистецтва. Кольорознавство та робота з фарбами.

Самостійна робота №1. Зробити кольорові заливки (на прикладі простих геометричних фігур).

Самостійна робота №2. Виконати акварельний малюнок комах (симетрія, метелик).

Самостійна робота №3. Послідовне зображення квітки в перспективію виконання малюнка букету ромашок(чорнобривців).

Самостійна робота №4. Виконати пошуково-дослідницьку роботу на тему: «Життєвий та творчий шлях художника» (за вибором студента).


^ Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Любарська Л. М., Резніченко М. І. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів України. «Образотворче мистецтво». 1 - 4 класи. – Тернопіль, 2001.

3. Беда Г.В. « Живопись»: Учеб. для студентов пед. ин-тов по спецю №2109 „Черчение, изобразительное искусство и труд”. – Москва. Просвещение, 1986.

4. Уильям Ф. Пауэлл «Цвет и как его использовать», издательство Астель, 2004.

5. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.

6. Павлов В.П. «Сучасна українська акварель». – Київ: Мистецтво, 1978.


Модуль №4. Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Акварельний живопис натюрморту.

Самостійна робота №5. Опрацювати додаткову літературу на тему: «Художники України і світу в жанрі натюрморту».

Самостійна робота №6. Малюнок гуашшю окремих предметів на кольоровому тлі (кольоровий папір, гуаш).

Самостійна робота №7. Малювання грибів. (Акварель)

Самостійна робота №8. Виконати живописний натюрморт. Техніка «по-мокрому».

Самостійна робота №9. Малювання натюрморту на тонованому папері.


Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Пучков А.С., Триселев А.В. «Методика работы над натюрмортом». Учебное пособие для студентов художественно- графических факультетов педагогических институтов.- Москва. Просвещение,1982.

3. Єрьоміна О., Сердюк І. «Формування естетичного сприйняття творів мистецтва». З досвіду роботи . Мистецтво та освіта. – 2000.

4. Уильям Ф. Пауэлл «Цвет и как его использовать», издательство Астель, 2004.

5. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.

6. Павлов В.П. «Сучасна українська акварель». – Київ: Мистецтво, 1978.

ІV-семестр

Модуль №5. Інтер’єр в образотворчому мистецтві.

Самостійна робота №1. Малювання інтер’єра „Моя кімната” у фронтальному положенні, враховуючи основні перспективні явища.

Самостійна робота №2. Інтер’єр у сюжетних малюнках дітей. Добір власної колекції і ілюстрацій картин художників із зображенням інтер’єра.

Самостійна робота №3. Завершення роботи над копіюванням робіт українських художників.

Самостійна робота №4. Малювання з натури. Інтер’єр української хати (гуаш). Продовження.


Список рекомендованої літератури:

1.Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Кириченко М.А. «Учиться малювати». – Київ: Рад. школа, 1987.

3. Ратнічин В.П. «Перспектива». – 2-ге вид. – Київ. Вища школа, Головне видавництво, 1977.

4. Солом’яний М.Ф. «Вчиться малювати». 6 кл. – Київ. Радянська школа, 1982.

5. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.


Модуль №6. Пейзаж як жанр живопису в образотворчому мистецтві.

Самостійна робота №5. Українські художники майстри пейзажного жанру. Опрацювання літератури.

Самостійна робота №6. Малювання „по сирому” пейзажу „Схід сонця” аквареллю.

Самостійна робота №7. Малювання композиції „Захід сонця”.

Самостійна робота №8. Пейзаж. Копіювання картин львівських художників.

Самостійна робота №9. Малюнок своєї вулиці, композиція „Рідне місто”.

Самостійна робота №10. Підбір листівок з видами міста Львова. Творча пошукова робота.


Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Беда Г.В. «Живопись» Учеб. для студентов пед. ин-тов по спецю №2109 „Черчение, изобразительное искусство и труд”. – Москва. Просвещение, 1986.

3. Кирцер Ю.М. «Рисунок и живопись». Учеб. пособие. – 3-е изд., стер. – Москва. Высш. шк., 2000.

4. Рудницька О.П. «Українське мистецтво у полі культурного простору». Навчальний посібник. – Київ, ,,екс Об”, 2000.

5. Кириченко М.А. «Учиться малювати». – Київ: Рад. школа, 1987.

6. Ратнічин В.П. «Перспектива». – 2-ге вид. – Київ. Вища школа, Головне видавництво, 1977.

7. Солом’яний М.Ф. «Вчиться малювати». 6 кл. – Київ. Радянська школа, 1982.

8. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.


ДШВ-ІІІ

V-семестр

Модуль №7. Анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві.

Самостійна робота №1. Українські художники ілюстратори. Створення власної колекції ілюстрацій до українських казок із зображенням тварин.

Самостійна робота №2. Малювання риб (акварель) Малювання по пам’яті.

Самостійна робота №3. Техніка роздільного мазка (гуаш). Живописний етюд птаха.

Самостійна робота №4. Зображення тварин у дитячих малюнках. Малювання за методикою.


Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Терентьев А.Е. « Рисование животных и птиц». - Москва., 1980.

3. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.


Модуль №8. Зображення людини в образотворчому мистецтві.

Самостійна робота №5. Вивчення художнього портрету. Зображення людини в інших жанрах образотворчого мистецтва.

Самостійна робота №6. Композиція портретного жанру. Складання власної колекції ілюстрацій портретного жанру.

Самостійна робота №7. Виконання автопортрету у техніці за вибором студента.

Самостійна робота №8. Декоративне трактування фігури людини.

Самостійна робота №9. Живопис фігури людини за попередніми замальовками (Продовження).


Список рекомендованої літератури:

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.

3. Барчаи Е. «Анатомия для художников». – Будапешт, Корвина, 1986.

4. Чиварди Д. «Рисунок. Женская обнаженная натура». – Москва. ЄКСМО- Пресс. 2001.

5. Чиварди Д. «Рисунок. Художественный портрет». – Москва. ЭКСПО-Пресс. 2002.


VІ-семестр

Модуль №9. Тематичне малювання. Ілюстрування як складова частина тематичного малювання.

Самостійна робота №1. Тематичне малювання в естетичному розвитку дітей дошкільного віку.

Самостійна робота №2. Спостереження в тематичному малюванні. Завершення роботи над тематичною композицією „Пори року” з передачею кольорової та тонової відмінності.

Самостійна робота №3. Малювання ілюстрації до вірша засобами графіки. Завершення.

Самостійна робота №4. Ілюстрування як один з основних видів діяльності дітей дошкільного віку.


Список рекомендованої літератури:

1.Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Б.С.Угарова, Д.А.Сафаралиева «Учебный рисунок в Академии художеств». Альбом. – Москва. Изобразительное искусство, 1990 (IV).

3. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.

4. Терентьев А.Е. « Рисование животных и птиц». - Москва, 1980.


Модуль №10. Основи композиції.

Самостійна робота №5. Композиція в природі, музиці, літературі, архітектурі, декоративно-прикладному мистецтві та образотворчому мистецтві.

Самостійна робота №6. Виконання копії з репродукції картини видатного художника (натюрморт). Акварель.

Самостійна робота №7. Контраст у композиції. Виконання малюнка на відображення контрасту. Завершення.

Самостійна робота №8. Виконання копії пейзажу з репродукції картини художника ( з усвідомленням законів композиції).

Самостійна робота №9. Особливості композиції дитячих малюнків (доповідь).

Самостійна робота №10. Організація за допомогою підпорядкування головному, ритмічна побудова, єдність колористичної гами. Продовження роботи над сюжетною композицією.


^ Список рекомендованої літератури:

1.Кириченко М.А., Кириченко І.М. «Основи образотворчої грамоти»: Навчальний посібник для студентів художньо-графічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів. – 2-ге вид. – К.: Вища школа., 2002.

2. Шалаєва Г.П. «Вчимося малювати». – Київ. Країна мрій, 2008.

3. Шорохов Е.В. «Композиция». – М.: Просвещение, 1986.

4. Антонович Є.А., Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. «Декоративно-прикладне мистецтво». – Львів, Світ, 1993.

5. Клименко А.Р. «Малюнок вчителя». Методичні рекомендації. – Харків, 1998.


Приклад тестових завдань до курсу лекцій

«Малюнок, живопис».

Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва.

Акварельний живопис натюрморту.


1. Натюрморт – це твір мистецтва, що зображає:

1. + будь-які предмети побуту;

2. + фрукти;

3. + квіти;

4. – краєвиди;

5. + овочі;

6. – дерева.


2. Яке символічне значення мали предмети в іконі, стінописі, портреті минулих часів:

1. душевна чистота; 1. 2 пальма;

2. вічність; 2. 3 біла троянда;

3. смерть. 3. 1 лілія.

3. У перше натюрморт набув самостійного значення:

1. + у VI ст. в Китаї;

2. - у VIІ ст. у Франції;

3. - у ІV ст. в Японії;

4. - у VI ст. в Італії.


4. Історію європейського натюрморту розпочала станкова картина «Кошик з фруктами» відомого художника:

1. - Шардена;

2. - Сезанна;

3. - Ван Гога;

4. + Караваджо.


5. Справжній розквіт цього жанру спостерігався в мистецтві країн Західної Європи:

1. + Бельгії;

2. + Голландії;

3. - Франції;

4. + Фландрія;

5. – Іспанії.


6. Вкажіть визначних майстрів голландського натюрморту:

1. + Пітер Клас;

2. - Жан Шарден;

3. + Франс Снайдерс;

4. - Поль Сезанн.


7.Вкажіть визначних українських майстрів натюрморту:

1. + О. Шовкуненко;

2. - М. Пимоненко;

3. + К. Білокур;

4. - Ф. Красицький.


8. Яка відмінність у зображенні натюрморту олівцем від малювання предметів акварельними фарбами?

1. тільки тонове вирішення групи

предметів;

2. кольорове вирішення всіх

елементів натюрморту;

3. створення об’єму предметів за допомогою

допомогою штрихування;

4. відтворення об'єму предметів кольором.


1. 2 в акварельному малюнку;

2. 3 в графічному зображенні предметів;

3. 4 при зображенні натюрморту в кольрі;

4. 1 у зображенні натюрморту олівцем.


9. Послідовність роботи над натюрмортом передбачає:

1. + малюнок на білому папері;

2. - малюнок на кольоровому папері;

3. + вибір теми;

4. + обмежену кількість предметів.


10. Як можна наносити акварельну фарбу?

1. + по сухій площині;

2. - по горизонтальній площині;

3. + по вологій площині;

4. - по вертикальній площині.


11. Щоб виявити об’єм кожного з предметів акварельного натюрморту підбирають відтінки кольору:

1. + світловий;

2. - ахроматичний;

3. + тіньовий.


12. Об’єм предметів у натюрморті створюють за допомогою таких кольорів:

1. - основних;

2. + теплих;

3. - доповнюючих;

4. + холодних;

5. + локальних.


13. Малюючи аквареллю, колір підбирають:

1. – такий самий, як у натурі;

2. + яскравіший, ніж у натурі;

3. – менш насичений, ніж у натурі.


14. Затінену частину предмета покривають фарбою:

1. в затіненій – теплий;

2. в затіненій - холодний;

3. в затіненій – локальний;


1. 2 якщо в освітленій частині теплий;

2. 1 якщо в освітленій частині;

3. - якщо в освітленій частині локальний колір;

15. Малювання натюрморту аквареллю вимагає:

1.+ вміння бачити натуру в цілому;

2.- відтворювати форму предметів штрихами різних напрямків;

3. + технічно грамотно передавати аквареллю форму предметів.


Рекомендована література


М.А. Кириченко, І.М. Кириченко «Основи образотворчої грамоти», К., Вища школа 2002.

А. Нелюба «Словник образотворчого мистецтва», Харків 1996.

«Сто найвідоміших шедеврів України», К., Автограф 2006.

Словник-довідник. Образотворче мистецтво, Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2003.

Л.М. Масол, С.А. Ничкало, «Художня культура України», К., Вища школа 2006.


Зміст


1. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну» ДШС – І.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


2. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну» ДШВ – ІІ.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


3. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну» ДШВ – ІІІ.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


4. Методичні вказівки. Перелік тем для самостійного опрацювання курсу

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну» ДШВ – ІV.

- список рекомендованої літератури ,

- приклади тестових завдань.


^ Методичні вказівки до курсу лекцій

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну».


Проблеми духовного відродження, збереження і захист національної культури вимагають посиленої уваги до проблем людини, факторів її формування в контексті культури.

Відповідне соціально-культурне середовище дає можливість створити сприятливі умови для розвитку творчої природи молодої людини, скерувати їх на забезпечення психологічної безпеки та свободи,підтримку творчих пошуків дитини і захисту її свідомості від негативного впливу, розкріпачення внутрішніх сил і заохочення успіхів.

Художня культура – з’єднувальна ланка між естетичною та іншими видами загальної культури особистості, її політичною, світоглядною, моральною культурою. Значення мистецтва як фактора соціалізації особистості полягає в морально-естетичному характері його впливу:емоційний зміст твору стає стимулом для формування та вияву почуттів людини.

Не викликає сумнівів той факт, що активізація емоційної та інтелектуальної сфери свідомості людини максимально відбувається в актах ,,співпереживання” під час контакту з творами мистецтва та власних занять художньою діяльністю. Народна культура, її пам’ятки, художні промисли є об’єктами для формування основ духовної культури особистості.

На вирішення таких завдань і спрямований курс предмета «Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну».

^ Мета курсу:

  • художньо-естетичне виховання через власну декоративну та творчу діяльність, розвиток та ціннісна орієнтація на традиціях народного мистецтва України.

  • практична підготовка вихователя в діяльності, організації та проведені художньо-виховної, естетичної, адаптаційно-реабілітаційної, культурологічної роботи з дітьми.

Програма передбачає практичні заняття з декоративного малювання узорів, витинанки за традиціями українського народного мистецтва, опанування техніки малювання на склі, аплікації, об’ємної паперової пластики тощо.

Програма складена на основі програми для педагогічних коледжів – і адаптована до кількості годин, перебачена навчальним планом на предмет.

На кінець вивчення курсу студенти повинні знати:

  • особливості декоративної діяльності та правила декоративного малювання;

  • специфіку народної професійної творчості в галузі ДПМ;

  • традиційні види та центри народних ремесел в Україні, їх особливості;

  • виражальні засоби композиції, закони стилізації природніх форм в декоративні елементи;

  • техніки декоративного малювання, аплікація та об’ємної пластики;

  • основи дизайну.



Студенти повинні вміти:

  • аналізувати твори образотворчого та декоративного мистецтва, висловлювати власну думку з приводу художньої специфіки твору;

  • самостійно зображувати в декоративних малюнках предмети, архітектуру, птахів, тварин, людину;

  • прикрашати узорами предмети, уміти підпорядковувати декоративні роботи законам формотворення (єдність форми та матеріалу і декору);

  • виконати ескізи творчих робіт, добирати матеріали для втілення задуму;

  • свідомо використовувати закони і правила композиції;

  • виконувати роботи в художніх техніках: малюнок тушшю, малюнок фломастером, монотипії, гратографії (відбиток з картону), малюнок на склі, аплікації, рельєфну пластику тощо.



Перелік тем для самостійного опрацювання (згідно програми)

до курсу лекцій

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну».

^ ДШС-І

І-семестр

Модуль №1. Методологічні принципи та закони композиції у творах ДПМ. Колір, стилізація природніх мотивів.

Самостійна робота №1. Замалювати фрагмент орнаменту(одягу, килима, кераміки) із свого дому, вказавши автора, роки виготовлення, призначення.

Самостійна робота №2. Трьохтонові ахроматичні композиції.

Самостійна робота№3. Ескізи композицій ліжників та гобеленів з використанням орнаментів трипільської культури.

Самостійна робота №4. Скласти словничок назв найбільш відомого посуду.

Самостійна робота №5. Іграшки з сиру, тканини, паперу.

Самостійна робота №6. Побутування витинанки у своїй місцевості. Скопіювати дані зразки витинанки.

Самостійна робота №7. Підібрати ілюстрації за темою сюжетної народної картини.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Сензюк Я. К. Композиція в декоративному мистецтві. Альбом.

4.Народні художні промисли України. Збірник наукових праць. Київ. Наукова думка, 1989.

5. Сковронський В. М. «Народна іграшка». – Київ. Мистецтво, 2001.

6. Мельник В.М., Трач С. К. «Витинанка на уроках образотворчого мистецтва». – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан, 2002.

7. Станкевич М. Е. «Українські витинанки». – Київ. Наукова думка, 1986.


Модуль №2. Сучасні техніки ДПМ.

Самостійна робота №1. Творчість М. Біласа.

Самостійна робота №2. Зібрати відомості про сучасних майстрів петриківського розпису.

Самостійна робота №3. Ескіз фрагментів оформлення інтер’єру для сцени для танцювального ансамблю «Писанка», або тематичного свята за вибором.

Самостійна робота №4. Ескіз оформлення стендів за вибором.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Білас М. Альбом. – Київ. Мистецтво, 1998.

4. Глухенька Н. О. «Петриківські розписи». Альбом. - Київ. Мистецтво,1994.

5. Данченко О. С. «Народні майстри». – Київ. Форум, 2003.

6. Грожан Д. В. «Справочник начинающего дизайнера». Фенікс, 2004.

7. Шумега С.С. «Дизайн». Навчальний посібник. – Київ, 2004.


Перелік тем для самостійного опрацювання (згідно програми)

до курсу лекцій

«Декоративно-прикладне мистецтво та основи дизайну».

ДШВ-ІІ

ІІІ-семестр

Модуль №1. Методологічні принципи та закони композиції у творах ДПМ.

Самостійна робота №1. Ескізи тональних композицій,виконаних знатури.

Самостійна робота №2. Враховуючи можливості матеріалів, виконати декоративний малюнок у техніці відбитку за власним ескізом.

Самостійна робота№3. Замалювати фрагмент орнаменту (одягу,килима, кераміки) із свого дому,вказавши автора,роки виготовлення ,призначення.

Самостійна робота №4. Замалювати схеми побудови композицій на плоскінних формах.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Сензюк Я. К. Композиція в декоративному мистецтві. Альбом.

4.Народні художні промисли України. Збірник наукових праць. Київ. Наукова думка, 1989.


Модуль №2. Колір, стилізація природніх мотивів в декоративні елементи.

Самостійна робота №5. Трьохтонові ахроматичні композиції.

Самостійна робота №6. Копіювання стилізованих орнаментів з творів ДПМ.

Самостійна робота №7. Ескізи композицій ліжників та гобеленів з використанням орнаментів трипільської культури.

Самостійна робота №8. Замалювати схеми сітчастих, замкнутих узорів.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Наумко В.З. «Культура і побут населення України». – Київ: Либідь, 1991.

4. Михайлюк О.Д. «Візуальне образотворче мистецтво». Навчально методичний посібник. Львів: Духовна осінь. 2001.

5. Хайко В. «Класичне різьблярство Полтавщини». Образотворче мистецтво.1991.


ІV-семестр

Модуль №3. Українська вишивка.

Самостійна робота №1.Копіювання фрагменту вишивки власної оселі.

Самостійна робота №2. Методичні вказівки до альбому ,,155 старовинних українських вишивок”

Самостійна робота №3.Відмінні риси одягу етнічних груп гуцулів, бойків, лемків.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Гасюк Е. О.,Степан М.Г. Художнє вишивання . Альбом. Київ. Вища школа, 1982.

4. Ніколаєва Т. «Історія українського костюму». - Київ: Либідь,1998.

5. Матейко К.І. «Український народний одяг». - Київ: Наукова думка,1977.

6. Свінцицька В. І.,Сидор О. Ф. «Спадщина віків». – Львів,1993.


Модуль №4. Українська кераміка.

Самостійна робота №4. Скласти словничок назв найбільш відомого посуду.

Самостійна робота №5. Творчість І. Білика, В.О. Омельченка.

Самостійна робота №6. Розробити серію ескізів кахлів з використанням спрощених елементів для дітей старшого дошкільного віку.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Крутенко Н. «Розповідь про кераміку». – Київ. Либідь, 2002.

4. Кратюк О.А. «Коломийський музей народного мистецтва». – Київ. Мистецтво, 1993.

5. Свінцицька В. І.,Сидор О. Ф. «Спадщина віків». – Львів,1993.

6. Сковронський В. М. «Народні ремесла». – Київ. Мистецтво,1987.


Модуль №5. Народна іграшка України.

Самостійна робота №7. Іграшки з сиру, тканини, паперу.

Самостійна робота №8. Сучасні майстри опішнянської глиняної іграшки.

Самостійна робота №9. Виготовити зразки об’ємних іграшок за програмою старшої групи дитячого садка.

Самостійна робота №10. Творчість В. Прийми, С. Лопачака.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

3. Кратюк О.А. «Коломийський музей народного мистецтва». – Київ. Мистецтво, 1993.

4. Свінцицька В. І.,Сидор О. Ф. «Спадщина віків». – Львів,1993.

5. Сковронський В. М. «Народні ремесла». – Київ. Мистецтво,1987.

6. Сковронський В. М. «Народна іграшка». – Київ. Мистецтво, 2001.


ДШВ-ІІІ

V-семестр

Модуль №6. Витинанка – унікальний вид хатньої прикраси.

Самостійна робота №1. Побутування витинанки у своїй місцевості. Скопіювати дані зразки витинанки.

Самостійна робота №2. Характеристика витинанок Львівщини, Тернопільщини, Волині. Зібрати ілюстративний матеріал.

Самостійна робота №3. Розробити спрощені сюжетні витинанки для дітей старшого дошкільного віку.

Самостійна робота №4. Ескіз вільної композиції для техніки витинанки.

Самостійна робота №5. Оглянути експозицію витинанок у музеї «Шевченківський гай», зробити аналіз тематики.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Данченко Л. «Невмируще джерело». – Київ. Либідь, 2002.

3. Мельник В.М., Трач С. К. «Витинанка на уроках образотворчого мистецтва». – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан, 2002.

4. Станкевич М. Е. «Українські витинанки». – Київ. Наукова думка, 1986.

5. Скуратівський В. «Берегиня». – Київ. Мистецтво, 1997.


Модуль №7. Народний живопис на склі.

Самостійна робота № 6. Підібрати ілюстрації за темою сюжетної народної картини.

Самостійна робота № 7. Малювання тематичної картини за зразками Івана Склоздри.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Данченко Л. «Невмируще джерело». – Київ. Либідь, 2002.

3. Мельник В. М. «Техніки малювання на склі». – Тернопіль. Навчальна книга - Богдан, 2002.


Модуль №8. Ткацтво та килимарство України.

Самостійна робота № 8. Прядильно-ткацьке виробництво часів Київської Русі.

Самостійна робота № 9. Ткацтво Богуслова, Кролівця. Кольорова характеристика виробів.

Самостійна робота № 10. Творчість М. Біласа.

Самостійна робота № 11. Характеристика Львівських килимів

м. Перемишляни.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Данченко Л. «Невмируще джерело». – Київ. Либідь, 2002.

3. Никорак О. І. «Сучасні художні тканини українців Карпат». – Київ,1998.

8. Сидорович С. Й. «Художні тканини Західних областей України». – Київ, 1989.

4. Таранущенко С. А. «Килимарство». – Київ, 1998.

5. Михайлюк О. «Візуальне мистецтво». Духовна вісь 2001.

6. Савенков А.І. Колективна творчість молодших школярів. Академія розвитку, 2004.

7. Журнал ,,Джміль” № 2, 3, 2004. Розділ ,,Художня творчість”.


Модуль №9. Художня обробка дерева.

Самостійна робота № 12. Традиції обробки дерева на Львівщині.

Самостійна робота № 13. Яворівська різьба. Творчіть С. Тиндика, М. Камарчика.

Самостійна робота № 14. Довільна композиція ,,Вітраж каплички”.


Список рекомендованої літератури:

1. Антонович Е. А., Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративно-прикладне мистецтво». Підручник для студентів педагогічних ВУЗів. – Львів, 1992.

2. Данченко Л. «Невмируще джерело». – Київ. Либідь, 2002.

3. Курилич М. «Гуцульські орнаменти». – Київ, 2001.

4. Хворостов А. С. «Чеканка, інкрустація, різьба по дереву». – Москва. Просвещение, 1987.

5. Мистецтво гуцулів. Альбом. Мистецтво, 1999.

6. Журнал ,,Джміль” № 5, № 6, 2005.


VІ-семестр

Модуль №10. Петриківський розпис.

Самостійна робота № 1. Зібрати відомості про сучасних майстрів петриківського розпису.

Самостійна робота № 2. Розробити спрощені ескізи букетів квіткового зображення для дітей дошкільного віку.

Самостійна робота № 3. Створення зображення птахів за власним ескізом.

Самостійна робота № 4. Розробити спрощені зразки декорування тарілочки для дітей старшого дошкільного віку.

Самостійна робота № 5. Творчість Ф. Панка.


Список рекомендованої літератури:

1. Приймаченко М. Альбом. – Київ. Мистецтво, 1994.

2. Білокур К. Альбом. – Київ. Мистецтво, 1998.

3. Панько Ф. Альбом. – Київ. Мистецтво, 1987.

4. Глухенька Н. О. «Петриківські розписи». Альбом. - Київ. Мистецтво,1994.

5. Данченко О. С. «Народні майстри». – Київ. Форум, 2003.

6. Найден О. С. «Орнамент українського народного розпису». – Київ. Наукова думка,1999.

7. Велігорцька В. М. «Марія Приймаченко». – Київ. Альбом. Мистецтво , 1994.


Модуль №11. Українська писанка.

Самостійна робота № 6. Характерні особливості та осередки писанкарства Львівщини.

Самостійна робота № 7. Виготовити об’ємну писанку з пап’є-маше.

Самостійна робота № 8. Замалювати зразки декорування писанки для дітей старшого дошкільного віку.

Самостійна робота № 9. Творчість М. Біласа. Національний колорит у сюжетних аплікаціях М. Біласа.

Самостійна робота № 10. Виконання роботи за власним ескізом.


Список рекомендованої літератури:

1. Робчук М. «Символіка української писанки». – Торонто. Канада, 1989.

2. Манько В. «Українська народна писанка». – Львів. Свічадо.2003.

3. «Світ писанки». – Львів. Видавництво ,,Хорс”, 2001.

4. Луцан Н. «Народні мотиви в аплікаціях дітей». – Івано-Франківськ, 1996.

5. Богатєєва З. А. «Мотиви народних орнаментів в аплікаціях». – Москва. Просвещение, 1991.

6. М. Білас. Альбом. – Львів. Видавництво ,,Хорс”, 1992.


ДШВ-ІV

VІІ-семестр

Модуль №12. Об’ємна декоративна скульптура.

Самостійна робота № 1. Стрічкова кераміка. Послідовність ліплення стрічкової кераміки.

Самостійна робота № 2. Творчіст ь Павлини та Богдана Цвілика.

Самостійна робота № 3. Розпис глиняних виробів ангобом.

Самостійна робота № 4. Творчість сучасних майстрів Опішнянської кераміки.


Список рекомендованої літератури:

1. Данченко Л. М. «Невмируще джерело». – Київ. Либідь, 2002.

2. Наумко В.І. «Культура і побут населення України». – Київ. Либідь, 2002.

3. Степовик Д. «Скарби України». – Київ. Веселка, 1990.

4. Косівська кераміка. Альбом. – Київ. Мистецтво, 1998.

5. Кириченко М. А. «Основи образотворчої грамоти». – Київ: Вища школа, 2002.

6. Арбат Ю. «Народне декоративне мистецтво». – Тернопіль, 2001.

7. Святелик З. І. «Вчимо дітей ліпити». – Київ. Радянська школа, 1990.


Модуль №13. Декоративний рель’єф.

Самостійна робота № 5. Замалювати спрощені схеми композиції вазона для дітей старшого дошкільного віку.

Самостійна робота № 6. Замалювати ескіз декоративної пластини.

Самостійна робота № 7. Ескіз вільної сюжетної композиції для техніки декоративного ліплення.

Самостійна робота № 8. Розробити тематику та ескізи декоративної пластини для дітей дошкільного віку.


Список рекомендованої літератури:

1. Арбат Ю. «Народне декоративне мистецтво». – Тернопіль, 2001.

2. Святелик З. І. «Вчимо дітей ліпити». – Київ. Радянська школа, 1990.

3. Ткач С. К. «Образотворче мистецтво». – Тернопіль. Альбом посібник. Навчальна книга – Богдан, 2002.

4. Халєзова Н. Б . «Народна пластика та декоративне ліплення». Москва. Просвещение, 1984.

5. Лосюк П.В. «Декоративне мистецтво в школі». – Київ. Радянська школа,1987.

6. Захарчук-Чугай Р. В. «Декоративне мистецтво Яворівщини». – Київ. Либідь, 2001.


VІІІ-семестр

Модуль №14. Інноваційні техніки декоративного ліплення.

Самостійна робота № 1. Декоративне панно з колотих фломастерів.

Самостійна робота № 2. Розробити зразки для дітей дошкільного закладу.

Самостійна робота № 3. Розробити зразки для дітей дошкільного закладу.


Список рекомендованої літератури:

1. Арбат Ю. «Народне декоративне мистецтво». – Тернопіль, 2001.

2. Святелик З. І. «Вчимо дітей ліпити». – Київ. Радянська школа, 1990.

3. Сензюк П.К «Композиція в декоративному мистецтві».

4. Халєзова Н. Б . «Народна пластика та декоративне ліплення». Москва. Просвещение, 1984.


Модуль №15. Основи дизайну.

Самостійна робота № 4. Ескізи вітальних листівок ,,Пори року”, ,,День матері”.

Самостійна робота № 5. Розпис керамічного посуду Трипільської культури.

Самостійна робота № 6. Імпровізації на теми ювелірних прикрас ,,Талісман”.

Самостійна робота № 7. Ескіз фрагментів оформлення інтерєру сцени для танцювального ансамблю ,,Писанка”, або тематичного свята за вибором.

Самостійна робота № 8. Ескіз оформлення стендів за вибором.

Самостійна робота № 9. Замалювати варіанти композицій тексту та фотографій для фотовиставки.

Самостійна робота № 10. Замалювати ескізи оголошення та запрошення на свято за вибором.


Список рекомендованої літератури:

1. Претте М.К., Капальдо А. «Творчество и выражение». – Москва. Просвещение, 1994.

2. Грожан Д. В. «Справочник начинающего дизайнера». Фенікс, 2004.

3. Нешумова Б. В. «Основы декоративного искуства в школе». – Москва. Просвещение, 1991.

4. Савинков А. И. «Коллективное творчество младших школьников». – Ярославь. Академия развития, 2004.

5. Шумега С.С. «Дизайн». Навчальний посібник. – Київ, 2004.

Схожі:

Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconПерший проректор
Порядок внесення навчальних посібників, конспектів (текстів) лекцій, методичних вказівок, словників, контрольних робіт та завдань,...
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconМетодичні вказівки для самостійного вивчення для студентів ІІІ курсу
Методичні вказівки містять перелік питань для самостійного опрацювання, рекомендовану літературу та питання для самоконтролю
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconМетодичні вказівки для самостійного вивчення для студентів ІІІ курсу
Методичні вказівки містять перелік питань для самостійного опрацювання, рекомендовану літературу та питання для самоконтролю
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconКафедра прикладної механіки
Автор 54 науково-методичних правь, серед яких навчальний посібник та 13 методичних вказівок
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconМетодичні вказівки для самостійного опрацювання навчального матеріалу з дисципліни «Фінансовий облік» напрям підготовки 030507 «Комерційна діяльність»
Методичні вказівки містять перелік питань для самостійного опрацювання, рекомендовану літературу, методичні рекомендації як опрацьовувати...
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconКафедра прикладної механіки
Автор понад 24 науково-методичних правь, серед яких 14 статей, 7 патентів та авторських свідоцтв, 3 методичних вказівок
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconЗбірка методичних вказівок до практичних занять з комбустіології донецьк 2004 р. Міністерство охорони здоров
Фісталь Е. Я., Самойленко Г.Є, Носенко В. М., Фісталь Н. М., Солошенко В. В. Збірка методичних вказівок до практичних занять з комбустіології....
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconЗвіт з лабораторної роботи №16 Дослідження інтерференції світла за допомогою кілець Ньютона 1 студента групи дата
Уважно ознайомитися з установкою та попередніми розділами методичних вказівок до даної лабораторної роботи
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconЗвіт з лабораторної роботи №17 Визначення концентрації цукрового розчину за допомогою поляриметра 1 студента групи дата
Уважно ознайомтесь з установкою та попередніми розділами методичних вказівок до даної лабораторної роботи
Звіт про наявність до кожного курсу лекцій, методичних вказівок для самостійного опрацювання iconЗвіт про роботу Звіт про виконану роботу на протязі семестру(здає кожен викладач) Звіт про виконання навчального навантаження Звіт про виконання навантаження І вимог міністерства освіти (здає кожен викладач)
Видається на кафедру з погодинниковою розміткою на навантаження кожного викладача
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи