Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом icon

Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом




НазваРекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом
Сторінка10/21
Дата07.06.2012
Розмір4.52 Mb.
ТипДокументи
1   ...   6   7   8   9   10   11   12   13   ...   21
^

2.1. Алергічні реакції при застосуванні окремих груп


препаратів в анестезіології


Алергічні реакції в анестезіології через раптовість і непередбачливість відносяться до найбільш небезпечних побічних ускладнень анестезії та медикаментозної терапії. На думку Lovett E. et al., 1983; Lazenaire M., 1982, засоби анестезії займають друге місце після антибіотиків за частотою небажаних реакцій, а за тяжкістю клінічних проявів можуть бути поставлені в один ряд із пеніциліном. Згідно з класифікацією Джелла та Кумбса в практиці анестезіолога трапляються всі відомі типи алергічних реакцій (табл. 33):

Таблиця 33

Типи алергічних реакцій, які трапляються в анестезіології


^ Тип реакції

Речовини, які здатні викликати ці реакції




Препарати для увідного наркозу

Рентгеноконтрастні речовини

Плазмозамінники

Препарати морфіну





Переливання крові




Декстрани

Діазепам

Впливи сумішей препаратів, що не змішуються

Аортокоронарне шунтування та гемодіаліз (мембранні ефекти)

V

Інгаляційні анестетики, зокрема закис азоту та фторовмісні анестетики

Місцеві анестетики


На думку зарубіжних авторів, 52-88% випадків побічної дії ліків під час проведення наркозу відносяться до алергічних реакцій типу. В анестезіології, як ні в якій іншій спеціальності, важко зорієнтуватися в момент розвитку ускладнень під час проведення знеболення. По-перше, для створення адекватного знеболення одночасно і послідовно уводиться декілька препаратів під час премедикації, увідного наркозу, підтримання його, з метою стабілізації гемодинаміки та ін. (біля 7-10 препаратів). По-друге, реакції, які виникають, мають миттєвий характер. Їх результат у більшості випадків непередбачливий. По-третє, реакція виникає в організмі, який може мати ряд хронічніх захворювань, або взагалі бути на межі критичного стану. Крім того, хворий піддається дії ряду наркотичних засобів, а тому нормальна відповідь центральної нервової системи на зміни в організмі в більшості випадків відсутня (хворий у наркозному сні), створюються умови для порушення імунологічної резистентності та підвищення ризику виникнення алергічних реакцій. Одною з перешкод вчасної діагностики під час анестезії є те, що хворий накритий хірургічними простирадлами, а це маскує більшість об’єктивних ознак негайної генералізованої реакції. Краще всього анестезіологу доступно виявити зсуви серцево-судинної системи та обструкцію дихальних шляхів (ціаноз). Згідно з J.Moss (1998), раптове зниження АТ більше ніж на 30 мм рт.ст. та пришвидшення ритму серця більш ніж на 30 уд/хв, а також зниження ЗПСО, що виникає протягом 5-10 хв після уведення будь-якого препарату або початку інфузії розчину і компонентів крові, повинні застерегти лікаря щодо алергічної реакції.

За даними зарубіжних авторів насьогодні до 70% алергічних реакцій під час анестезії пов’зані з реакціями на міорелаксанти, біля 12% - на гумові вироби. Рой Патерсон та співавт. (2000) зауважують, що частота анафілактичних реакцій при загальній анестезії коливається в межах від 1:5000 до 1:15000, летальність при цьому може бути від 0,05% до 4-6%. Основні причини ускладнень – препарати для наркозу (пропанідид, альфатезин, тіопентал натрію, метогекситал, пропофол, мідазолам) та міорелаксанти (тубокурарину хлорид, алкуронія хлорид, суксаметоній, галамін, сукцинілхолін, панкуронія бромід, векуронія бромід, атракурія бесилат).

Вітчизняні автори дають дещо іншу структуру медикаментозної алергії: 15% становлять алергічні реакції на міорелаксанти, а 40-50% - на препарати для наркозу (димедрол, атропін, новокаїн, каліпсол, тіопентал, лідокаїн, морфін, фентаніл та ін.).

У кардіохірургічних хворих найбільш частими причинами виникнення алергічних реакцій є: протамін, антибіотики, м’язові релаксанти та колоїдні розчини (Трекова Н.А., Соловова Л.Е., 2005), а 35% всіх алергічних реакцій викликаються компонентами донорської крові. Серед інших медикаментозних факторів анафілаксії можна назвати діоксидин, діазепам, рибоксин, цитомак, антисептики для обробки шкіри.

Згідно з алергологічним анамнезом хворі, які піддаються анестезії, в 30% випадків мають епізоди алергії, чинниками розвитку якої є комбінації декількох медикаментозних засобів (пеніцилін, бісептол, етазол, контрикал, платифілін, папаверин, новокаїн, вітаміни групи В, сечогінні засоби, омнопон, промедол, кавінтон, йод, місцеві анестетики та ін.).

Вимагають уваги в плані виникнення анафілактоїдних реакцій на уведення внутрішньовенних засобів для увідного наркозу, плазмозамінників, препаратів опію. У зв’язку з використанням у хірургічній практиці

Таблиця 34

Лікарські засоби, які несуть загрозу виникнення анафілактичних і псевдоалергічних реакцій та їх найбільш вірогідні механізми


Механізм

Препарат

Ig-E-опосередкований

Антибіотики пеніцилінового ряду

Альбумін

Ад’юванти до лікарських речовин (парабени, сульфіти)

Бензодіазепіни

Сукцинілхолін

Хімопапаїн

Активація системи комплементу

Рентгеноконтрастні речовини

Декстрани

Протамін

Перфторкарбони

Пропанідид

Альтезин

Гістамінолібераторний ефект

Декстрани

Рентгеноконтрастні речовини

Альбумін

Манітол та інші гіперосмолярні речовини

Морфій, меперидин

Поліміксин В

Тіопентал-натрію

Протамін

Тубокурарин

Метокурин

Атракурій

Інші механізми

Протеїнові фракції плазми

Нестероїдні протизапальні засоби


апаратів штучного кровообігу, зросла частота загрозливих життю негайних реакцій, які викликаються протаміном сульфатом. Описані анафілактичні реакції при використанні апаратів ШВЛ, які стерилізуються оксидом етилену.

Небажані ускладнення під час анестезії частіше не носять фатального характеру: біль та гіперемія шкіри в місці венепункції, гіперемія вздовж підшкірної вени, в яку проводиться інфузія розчинів, мимовільні м’язові рухи, гикавка, гіпотензія, післяопераційні делірій, блювання, дрижання та ін. Всі ці реакції можуть бути при тому чи іншому методі анестезії. Проте в літературі вказано, що від 0,5 до 4-6% випадків алергічні реакції під час анестезії призводять до смерті.

Необхідно зазначити, що гіперчутливість до препаратів (істинна алергія) та ідіосинкразія в анестезіології спостерігаються нечасто, проте їх наслідки потенціально катастрофічні без раннього розпізнавання та
1   ...   6   7   8   9   10   11   12   13   ...   21

Схожі:

Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconНавчальний посібник для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівня акредитації
Рекомендовано Центральним методичним кабінетом з вищої медичної освіти моз україни
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconЮ. В. Циркуляторні шоки в травматології рекомендовано Центральним методичним кабінетом з вищої медичної освіти моз україни
Як навчальний посібник для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівня акредитації
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconМедичний інститут приступа Л. Н. Винниченко Л. Б. Пульмонологія
Рекомендовано центральним методичним кабінетом з вищої медичної освіти моз україни як навчальний посібник для студентів вищих медичних...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconОсновні засади Болонського процесу. Кредитно-модульна система організації навчального процесу у вищих медичних навчальних закладах
Рекомендовано Центральним методичним кабінетом з вищої медичної освіти моз україни як навчальний посібник для студентів вищих медичних...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconНавчальний посібник для студентів медичних вищих навчальних закладів та лікарів-інтернів
Рекомендовано Центральним методичним кабінетом з вищої медичної освіти моз україни як навчальний посібник для студентів вищих медичних...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconНавчальний посібник для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівня акредитації
Рекомендовано центральним методичним кабінетом з вищої медичної освіти моз україни як навчальний посібник для студентів вищих медичних...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconРобоча програма медсестринство в педіатрії
Медсестринство в педіатрії “для студентів спеціальності 110102 “Сестринська справа” вищих медичних навчальних закладів України I—ii...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом icon“затверджено”
Фармація” на базі програм для вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації за спеціальністю 110201...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом icon“затверджено”
Фармація” на базі програм для вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації за спеціальністю 110201...
Рекомендовано ббк54. 5+54. 1 Центральним методичним кабінетом iconРобоча навчальна програма з психіатрії І наркології
Спеціальність: 110106 «Стоматологія»”, яка обговорена І схвалена комісією з напрямку «Медицина» Науково-методичної ради Міністерства...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©zavantag.com 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи